By No Zebra

Visningsmålgrupper - superkraften i YouTube annoncering som ingen taler om

Superfunktionen i YouTube annoncering som ingen taler om

YouTube annoncering stiger eksplosivt disse år. De færreste ved dog, at YouTube som marketingskanal har en superkraft, som sjældent udnyttes. Den hedder ”Visningsmålgrupper” og gør, at du via Googles egne cookies kan lave retargeting på YouTube til relevante målgrupper, selvom de aldrig har besøgt dit website.

 

Visningsmålgrupper.

Denne term skal du kende, hvis du for alvor vil lave effektiv YouTube annoncering. 

Hos No Zebra har vi siden starten af 2018 haft øget fokus på YouTube som marketingkanal, og sammen med vores kunder oplever vi store resultater med kanalen. 

Vi opnår dog først for alvor værdi med YouTube annoncering, når vi vækker "Superkraften".

Det lyder måske som overdrevet, men den er god nok. Visningsmålgrupper i YouTube ER en super effektiv feature.

Se bare casen længere nede, hvor vi for blot 5.000 kroner har fået 46.626 visninger - heraf har de 19.000 set over 30 sekunder af videoen! Det lyder meget godt, ikke? 

 

Hvad er visningsmålgrupper på YouTube?

Med visningsmålgrupper i YouTube kan du lave effektive retargetingkampagner baseret på Googles egne first-party cookies, som kobles op på bl.a. login i Youtube, Google, gmail osv.

Retargeting er som bekendt et af de vigtigste redskaber i enhver marketingafdelings værktøjsbælte.

Vi er dog ofte udfordrede af nedsat cookielevetid med opdateringer som ITP 2.2, der strammer grebet om cookietid for at beskytte brugernes privatliv.

Som et modspil hertil skal du netop bruge visningsmålgrupper i YouTube, som ikke er afhængig af, om folk har besøgt dit website.

 

Sådan opbygger du visningsmålgrupper på YouTube

Med visningsmålgrupper opbygger du et audience af brugere, som har set eller interageret med din YouTube kanal.

Den helt store forskel er dermed, at du kan målrette din annoncering til brugere, som har interageret med din video, selvom de aldrig har besøgt dit website.

I den røde boks herunder kan du se de forskellige ”YouTube conditions”, som du opbygger målgrupper ud fra.

Særligt nummer 4 i drop-down-menuen skal du anvende, da den muliggør at oprette et YouTube audience af brugere, der har set en specifik video som en annonce. 


Sådan opbygger du visningsmålgrupper på YouTube

 

Sådan måler du brandinteresse på YouTube

Den største udfordring med YouTube annoncering er ligesom med klassisk print eller TV reklamer:

Du har svært ved at måle de konkrete effekter af en visning.

På YouTube er løsningen to ting:

  1. Brug visningsmålgrupper som dette blogindlæg beskriver,
  2. Øg dit spend på YouTube, som din visningsmålgruppe bliver stor nok til at du kan måle på det.

 

How to? 

Du opsætter blot en målgruppe med alle brugere, som har set en YouTube annonce.

Denne målgruppe lægger du på din brandkampagne som en observationsmålgruppe.

Du kan nu se på din data, hvor mange der søger aktivt efter dit brand, efter de har set en reklame på YouTube.

Bingo.

 

Sådan måler du brandinteresse på YouTube No Zebra

 

Hvor mange dage du indstiller observationsmålgruppen til, afhænger af, hvor stort et tryk du har på YouTube.

Hvis dit spend er stort nok, kan du også segmentere på hvilken specifik annonce, som målgruppen har set.

 

Retargeting påYouTube via visningsmålgrupper

Foruden observationsmålgrupper bør du også bruge dine visningsmålgrupper til retargeting, hvor du får den absolut mest relevante retargeting-målgruppe, du kan ønske dig.

I nedenstående eksempel har vi kørt en større YouTube brandkampagne for en kunde.

Dataen viser, at 40,97% har set hele videoen færdig. Det er exceptionelt højt og siger noget om relevans og effektivitet, når det gøres ordentligt.

 

Retargeting på YouTube via visningsmålgrupper

 

Denne specifikke kampagne har opnået 46.626 visninger (views).

Med ovenstående procenttal betyder det, at vi har en målgruppe på ca. 19.000, som har set en 30 sekunders brandingvideo helt til ende - fuldstændig frivilligt.

Målgruppen kan derefter målrettes med displaybannere, hvilket giver en ekstremt relevant kommunikation.

Men her er det vildeste:

Kampagnens samlede spend var på 5.000 kroner. for 46.626 visninger! Det er en pris på visning (Avg. CPV) på 0.11 kr.

Så lad være med at dele den information med dine konkollegaer og skynd dig i stedet selv at få udnyttet mulighederne i YouTube, inden det bliver lige så populært som Search og Facebook.

 

Vil du også drage fordel af YouTube-annoncering?

Er du interesseret i at høre mere om, hvordan vi arbejder med YouTube annoncering hos No Zebra, så tilmeld dig et af vores events (efterårets events kommer snart på) eller kontakt os her.

 

Tak for din tid!

/Asger Storebjerg
Digital Marketing Consultant & Paid Search Lead, No Zebra
[email protected]

 

Hvad vil du nu?

  1. Læse om, hvordan du bør organisere din digitale marketing via Hero Hub Help frameworket?
  2. Læse andre marketing blogindlæg?
  3. Kontakte No Zebra?