By No Zebra

Frustreret mand uden PIM-system

Har du også brug for et PIM-system? Sådan udregner du ROI på PIM-implementeringen

Læsetid: 4-6 minutter

Mange virksomheder overvejer at implementere et PIM-system for mere effektivt at håndtere (OG spare oceaner af tid på) de store mængder produktdata, samt levere data til samarbejdspartnere, marketplaces mm.​ Men hvordan ser business casen på PIM-implementeringen egentlig ud? Og hvilke variabler skal indgå i beregningen?

 

Dette blogindlæg giver dig svar på:

  • Hvilke interne processer og tidsbesparelser, som skal med i ROI-beregningen
  • Hvilken effekt et PIM-system potentielt kan have på din omsætning
  • Hvilken model, som du selv kan bruge til at udregne ROI

I tvivl om, hvad PIM helt præcis er og hvorfor man skal have et PIM-system? Så kan du få et hurtigt PIM-overblik her.

Hvilke variabler skal med i PIM-business casen?

Når man opstiller sin PIM-business case, skal du kigge på både den interne og den eksterne dimension:

  • Intern: Optimering af processer og dermed tidsbesparelse, hurtigere time-to-market osv.
  • Ekstern: Konverteringsoptimering, udbygning af salgskanaler og nemmere leverandør-/varestyring
     

Interne optimeringer med et PIM-system

Når det gælder den interne tid, handler det om, at man med et PIM-system kan gruppere sit indhold på en smartere måde og benytte PIM-systemets funktioner til bl.a. at:

  • Nedarve produktegenskaber, så du kun skal opdatere ét sted i stedet for hver enkelt produkt.
  • Varianthåndtering og gruppering i produktfamilier
  • Brug af globale felter til håndtering af produktegenskaber
  • Sprogstyring og værktøjer til nem og hurtig oversættelse af tekster

Nogle systemer tilbyder også versionsstyring, workflow og notifikationer, som kan være nyttige til at distribuere indhold til de rette interessenter i organisationen.

Læs også: PIM er ikke blot et system. Det er strategisk fordel.
 

Eksempel på ROI-beregning i forhold til PIM

Lad os prøve at sætte ovenstående ind i en ROI-kontekst og beregne de interne gevinster, som mange virksomheder typisk overser, når de beregner ROI på en investering i nye systemer. 

I nedenstående eksempel kigger vi på en virksomhed med 10.000 enheder på lager, som på engelsk hedder Stock Keeping Units (SKU). For hver lagerenhed/vare er der en række felter og sprog, som uden et PIM-system skal udfyldes, redigeres og opdateres manuelt. 

Spar tid på den trælse håndtering og opdatering af produkttekster

Alene på grund af nemmere sprogstyring og smartere håndtering af felter/attributter går vedligeholdelsesbyrden via ovenstående eksempel fra at være håndtering af 693.000 felter pr. år til at være 429.000.

Det interne bidrag til ROI vil således være tiden, man sparer på opdatering, samt tiden PIM-systemet optimerer indtastningen på. For mange virksomheder med 10.000 lagerenheder kan det tal sagtens være mellem 100 og 200.000 kroner sparet pr. år.

Læg dertil, at virksomheder med et PIM-system oplever færre returvarer, fordi man typisk i arbejdet med et Produktinformationssystem skaber bedre og mere præcise tekster og billeder. Det betyder, at kunderne foretager mere kvalificerede valg og returnerer færre varer = stor besparelse i håndtering, fragt og eventuelt ødelagte varer, klagesager og kundeservicetid.

 

Eksterne optimeringer med et PIM-system

Et PIM-system kan også medføre en række eksterne optimeringer, hvis man udnytter mulighederne.

  • Højere konvertering på webshop pga. hurtigere time-to-market med produkter og bedre tekster
  • Øget omsætning fra nye kanaler, som du tager i brug, fordi du hurtigt kan trække produktbeskrivelser og billeder ud fra PIM og fylde i de nye kanaler.
  • Nemmere self-service for samarbejdspartnere, som selv kan up- og downloade billeder, produkttekster osv., så der bliver mindre manuel håndtering for samarbejdspartnere, leverandører osv.

Self-service er her medtaget med en lidt intern betragtning, men bedre billeder og tekster til samarbejdspartnere vil typisk også resultere i et højere salg.

Samlet kan ovenstående analyse som oftest give særdeles gode business cases, hvor den eksterne dimension beløber sig til flere millioner.
 

Sammenfatning af ROI på PIM 

De ovennævnte faktorer bør kunne givet et godt grundlag for at opstille PIM-business casen.

Det er naturligvis ikke 100% dækkende, men giver nok en meget god retning og kan sammenfattes i nedenstående model:

Intern optimering + Ekstern optimering - Investering i PIM = PIM ROI

Erfaringsmæssigt viser en ROI-case typisk potentiale fra omkring DKK 500.000 og opad, hvorfor det for mange virksomheder giver stor værdi. 

> Ønsker du en genvej til en Excel model, som er opbygget efter principperne i denne artikel, så kan den downloades her.
 

Spørgsmål?

Vi håber, du er blevet lidt klogere på PIM ROI og på, hvordan det kan påvirke din forretning.

Har du yderligere spørgsmål til PIM eller implementeringen, er du meget velkommen til at kontakte os.

/Rasmus Lynggaard
Chief eCommerce Architect
No Zebra
rly@nozebra.dk

/Christian Beer
CEO
Dynamicweb