By No Zebra

Emesse fdih image

Giv det røde kort til uigennemtænkte regler

Kunderne ser netbutikker og de fysiske butikker som én butik, og de forventer ens vilkår. Det har virksomhederne indset og de møder kunderne, hvor de er. Det giver ekstra omsætning og styrker dansk handel. Nu mangler vi bare, at politikerne dropper regelbombardementet og træder ind i den virkelig verden.

Tre ud af fire forbrugere forventer de samme vilkår, uanset om de handler på nettet eller i den fysiske butik. Forventningerne gælder eksempelvis pris, mulighed for returnering og bytteregler. Det viser FDIHs analyse, der også konkluderer, at otte ud af ti køb starter på nettet, og at kunden ofte putter lidt ekstra i kurven, når de i den fysiske butik henter en vare, de har bestilt på nettet. Der er således god grund til både at have clicks and bricks. Altså at være tilstede både på nettet og i gågaden.

Det har flere og flere digitale butikker luret. Løbeshop, morfars.dk og Skate Pro er gode eksempler, og senest har den digitale tøjgigant Boozt.com offentliggjort, at de åbner ny stor fysisk butik.

Tendensen er således tydelig: E-handel og detailhandel flyder i endnu højere grad sammen, og kunderne forventer en gnidningsløs købsoplevelse. I FDIH kalder vi det 'Total Retail', som også er overskriften for E-handelskonferencen 2016.


Glidende tacklinger

Jeg er glad for at se, hvordan den digitale handel styrker den fysiske handel og vice versa. Det er det, Danmark har brug for. Derfor ærgrer det mig, at nogle politikere i et misforstået forbrugerhensyn spænder ben for de virksomheder, der knokler for at leve op til kundernes forventninger og driver en sund forretning. Midlet er glidende tacklinger, der bliver sat ind med uigennemtænkte regler.

Især én regel burde få det røde kort; Reglen om returnering af brugte varer.

Først vil jeg gerne slå fast, at jeg ikke stiller spørgsmålstegn ved fortrydelsesretten. Det er et naturligt vilkår, når man driver netbutik. Jeg stiller spørgsmålstegn ved en virkelighedsfjern regel, der giver nogle uansvarlige forbrugere ret til at misbruge fortrydelsesretten til skade for netbutikkerne og alle de andre forbrugere.

Jeg kan simpelthen ikke begribe, hvorfor det skal være rimeligt, at jeg kan købe et jakkesæt på nettet, tage det på til bryllup og sende det retur til netbutikken, som skal give mig en del af pengene retur? Forestil jer, at jeg lavede samme nummer i en fysisk butik. Ville de tage imod mit brugte jakkesæt eller mine løbesko og give mig en del af pengene retur? Næppe. Hvorfor skal netbutikkerne så? Og hvis kunden handler i netbutikkens fysiske butik, hvilke regler gælder så?

Ifølge Forbrugerrådet skal netbutikkerne bare begynde at sælge de brugte varer. Det ”råd” forholder sig bare ikke til virkeligheden, for en returneret og brugt vare er reelt værdiløs. Tænk blot på, hvad du vil give for en trøje eller et par sko, som du køber på et loppemarked.


Ens og fair regler

I FDIH ønsker vi ikke, at de fysiske butikker skal besværes af de samme regler. Reglerne er nemlig ikke tænkt igennem. Derfor bør de helt slettes. Det knokler vi for. 



___________________

Niels Ralund er adm. direktør for FDIH – Foreningen for Dansk Internet Handel. Torsdag d. 13. oktober afholder FDIH e-handelskonference i Øksnehallen. Læs mere her
 
 

Relaterede blogindlæg

permission-bar image
Bliv klogere på e-handel...

Skriv dig op og få det nyeste nye fra eCommerce Insights på mail. Inspiration, viden og konkrete tips til din online forretning serveret på et sølvfad.