By No Zebra

fysisk fdih image

Mere Wuppertal, mindre skildring mellem de fysiske butikker og onlinehandel

Hvis vi skal styrke dansk handel, kræver det, at byer og virksomheder arbejder sammen og tænker digitalt og kreativt. Vi kan finde både inspiration og skrækeksempler, hvis vi kigger mod Tyskland.

D. 30. marts var jeg et smut i TV 2 News. Anledningen var, at en række handelsforeninger i Viborg Kommune havde hængt plakater op, der opfordrede kunderne til at droppe nethandel og i stedet støtte de lokale og fysiske butikker. Det undrede mig. Og det ærgrede mig.

Jeg mener nemlig, at butikkerne i Viborg Kommune spilder deres kræfter. Og de risikerer at skade dansk handel.

Kunderne har nemlig besluttet sig – de vil handle der, hvor det er mest bekvemt for dem. Nogle gange er det på nettet, andre gange er det i den fysiske butik. Det ved butikkerne i Viborg, men i stedet for at udnytte den viden, forsøger de at skubbe kunderne tilbage til en handelsmåde, der ikke giver mening for dem. Jeg har stor respekt for virksomheder, der tænker kreativt, men dette er ikke vejen frem.

Digitale kannibaler?

Følger vi tankegangen hos de viborgensiske butikker er netbutikkerne at sammenligne med en flok kannibaler, der med glubsk appetit fortærer den ene fysiske butik efter den anden. Butikkerne får tilsyneladende kun besøg, når kunderne sniger sig ind for at prøve skoen eller jakken, som de efterfølgende køber billigere på nettet. Sandheden er dog, at kun tre procent af kunderne hovedsageligt undersøger varen i en fysisk butik for efterfølgende at købe den på nettet.

Ser vi på de forskellige varegrupper, er der også flere kunder, der søger online, end kunder der køber online. Det viser, at netbutikker kan blive bedre til at fastholde potentielle kunder, men det viser også, at de fysiske butikker skal være synlige online for at blive fundet. Derfor mener jeg, at butikkerne burde bruge ressourcer på at være synlige på nettet fremfor i lygtepælene.


Tyskland: Til skræk og inspiration

For at rykke dansk handel og styrke både de fysiske og digitale butikker bør vi alle blive inspireret af den tyske by Wuppertal. Byen har givet kunderne nemmere digital adgang til de fysiske butikker – og butikkerne har fået nemmere adgang til de digitale kunder. De lokale butikker er simpelthen samlet på en digital platform, hvor kunderne nemt kan finde dem og dermed handle lokalt online. Både butikker og kunder er glade for løsningen – se selv i videoen:
 

 

Nethandel giver kunder i fysiske butikker

I Wuppertal kan kunderne også hente deres lokale netkøb i de fysiske butikker. Den tendens ser vi også i Danmark, hvor flere og flere forbrugere henter deres netkøb i pakkeautomater i de fysiske butikker, på cafeer og i kiosker. Det kan butikkerne udnytte. En undersøgelse fra Cognizon konkluderer nemlig, at 53 % af kunderne faktisk putter mere i kurven, når de henter deres netkøb i de fysiske butikker. Det kan Coop skrive under på, forklarer Informationsdirektør Jens Juul Nielsen, der har flere butikker, hvor kunderne kan hente deres pakker:

Det er en rigtig god service for vores kunder, og så giver det os en oplagt mulighed for at øge omsætningen, da flere kunder også vil tage en kurv i hånden og ordne deres indkøb, når de er i butikken.

Jens Juul Nielsen Informationsdirektør, Coop

Udlevering af netkøb er altså endnu en måde, som de fysiske butikker kan bruge nettet til at få flere potentielle kunder i biksen på.

Det er også værd at bemærke, at flere og flere netbutikker er begyndt at åbne fysiske butikker. Løbeshop.dk og Nicehair.dk er gode eksempler, der møder kunderne, hvor de er: På strøget og på nettet. Det gavner både kunder, netbutikker og byerne.


Lad os stå sammen mod de virkelige konkurrenter

Hvis vi vælger at bruge tid og kræfter på at bekæmpe hinanden, risikerer vi, at udenlandske giganter som Amazon og Alibaba sparker bagdøren ind og snupper kunderne. Og når først giganterne har fået smag for et marked, så spiser de op. Det kan de også skrive under på i Tyskland, hvor Amazon sluger en stadig større del af markedet.



Derfor, kære fysiske og digitale butikker, lad os stå sammen og finde løsninger som i Wuppertal, så vi kan koncentrere os om at bekæmpe de sande konkurrenter: Giganterne fra udlandet.

Relaterede blogindlæg

permission-bar image
Bliv klogere på e-handel...

Skriv dig op og få det nyeste nye fra eCommerce Insights på mail. Inspiration, viden og konkrete tips til din online forretning serveret på et sølvfad.