By No Zebra

Hvilke krav stiller Voice Search/stemmesøgning til din webshop og SEO?

Hvilke krav stiller Voice Search/stemmesøgning til din webshop og SEO?

Læsetid: 5-7 minutter

Over 20 pct. af alle søgninger på Android er ifølge Google allerede stemmebaserede. Og det spås, at 50 pct. af alle søgninger på tværs af devices vil være mundtlige i 2020. Hvilke krav stiller Voice Search til dit website/webshop og ikke mindst din SEO?

 

2018 kunne meget vel blive det helt store gennembrudsår for de digitale, stemmebaserede assistenter, som har indtaget vores smartphones, computere og mange steder også huse.

Du benytter måske allerede selv Siri på din iPhone, har føjet Voice Search til din Google Chrome-browser, eller har måske endda en version af Alexa stående i hjemmet? I USA benytter over 60 mio. amerikanere allerede digitale voice assistants. Og i Kina har Alibaba for nylig lanceret deres digitale assistent, Tmall Genie, opkaldt efter Alibabas eCommerce-platform, Tmall.

Og når de gør det i USA og Kina, ved vi, at det meget snart kommer til Europa og Danmark, selv om teknologien stadig befinder sig i ”innovators and early adopters”-fasen.

Udviklingen betyder, at forbrugerne meget snart kan bytte tekstsøgninger ud med stemmesøgninger – på engelsk kaldet Voice Search – både via mobilen, via computeren og via Home Assistants som bl.a. Apples HomePod/Siri, Amazons Echo/Alexa, Microsofts Cortana eller Google Home/Assistant Voice Search. Alibabas Tmall Genie taler og forstår indtil videre kun Mandarin, men mon ikke, at engelsk kommer med snart. 

 

Derfor dykker jeg i dette indlæg ned i:

  1. Hvordan stemmesøgning/voice search har udviklet sig frem til i dag
  2. Hvornår og hvorfor folk bruger voice search
  3. Hvordan dit website/webshop og SEO bliver klar til voice search
  4. Hvad de største udfordringer ved stemmesøgning bliver

 

Voice assistenter sjov illustration
Google’s Home Assistant er pt. dén, der kan besvare flest spørgsmål, og hvor flest svar/handlinger er korrekte. Det viser en stor test med 5000 spørgsmål til de forskellige digitale assistenter. Microsofts Cortana er dog lige i hælene på Google.

 

”Voice First”-begrebet ser dagens lys - med lysets hastighed

Mobile First. Device First. AI First. Og nu Voice First.

Indrømmet, tech-branchen elsker at skabe og bruge disse begreber. Og grunden til at de altid får ret, er naturligvis, at de skaber de nye teknologier, som sætter dig, din organisation og din online tilstedeværelse på benhårdt arbejde hele tiden. 

Udviklingen inden for voice control-systemer og stemmesøgninger bryder lydmuren med sin hastighed.

Google har siden 2002 udviklet og testet flere forskellige voice-assistenter, men det er kun seks år siden, at Apple introducerede Siri, og 2 år siden, at Amazon lavede en meget omtalt Super Bowl-reklame med Amazon Echo/Alexa (se også den fede 2018-Super Bowl-reklame, hvor Alexa tabte sin stemme og blev erstattet af celebrities som Gordon Ramsey, Anthony Hopkins med flere).

Pt. ligger Amazon Echo i spidsen inden for stemmesøgning, og på Black Friday 2017 købte millioner af amerikanere et af Amazons Alexa-produkt, for at få nem adgang til både informationer og de millioner af produkter i Amazons varehus.

Men kapløbet er tæt og bliver on-going de næste mange år. Naturligvis fordi, at det er afgørende for Apple, Google, Amazon med flere, at netop deres ”assistent” står i dit hus og samler alle dine søgninger.

 

Hvornår, hvor ofte, om hvad og hvorfor bruger folk stemmesøgninger?

Hvor ofte:
Ifølge en undersøgelse fra highervisibility.com foretaget i USA bruger små 22 pct. af de adspurgte Voice Search én gang dagligt, 27 pct. bruger det én gang om ugen, 23 pct. bruger det én gang om måneden og små 29 pct. bruger det aldrig.

Hvornår:
Det klart mest udbredte tidspunkt at foretage stemmesøgninger er ifølge undersøgelsen, når folk kører bil eller er i gang med et eller andet gøremål/aktivitet. Samlet 74 pct. for de to kategorier. Men også når folk ser tv, arbejder eller laver mad, er stemmesøgninger populære.

Hvorfor:
Over 58 pct. bruger Voice Search fordi, at det er nemmere og hurtigere. 26 pct. bruger det primært fordi, de ikke kan se eller håndtere deres smartphone i situationen (under bilkørsel, madlavning osv.). Og cirka 15 pct. bruger det, fordi det er sjovt.

Om hvad:
Ifølge en undersøgelse fra Comscore stiller folk primært generelle spørgsmål til den digitale assistent. Næstmest stillede spørgsmål omhandler vejret efterfulgt af musikønsker, alarmer/timere, reminders på to do’s osv.

 

Battle of giants: Voice Search udfordrer søgemaskinernes hierarki

Google er fortsat den foretrukne søgemaskine for de fleste og dér, hvor de fleste virksomheder lægger deres fokus. Men men….

Både Amazon Echo og Microsoft Cortana bruger som udgangspunkt Bing som søgemaskine, og de to voice assistants står til sammen for over halvdelen af alle engelske stemmesøgninger via ”smart speakers”/ Home Assistants. Dertil kommer som nævnt Alibabas Tmall, som dog stadig kun taler Mandarin.

Hvis du ikke allerede i dag har søgemaskinen Bing med i dine overvejelser omkring digital marketing, bør du have det.

For hvis Amazons Alexa bliver ved med at være nummer et, bliver Bing! mere og mere betydningsfuld for hver dag, der går.

Voice assistenter

SEO er altafgørende for Voice Search - kun nr. 0 og 1 på Google er godt nok

Voice Search bliver efter min vurdering det nye sort inden for SEO de kommende år, og vi har selv forberedt flere af de seneste e-handelsløsninger for vores kunder til stemmesøgning bl.a. via det såkaldte Schema-markup (læs mere om det længere nede).

Når stemmesøgning bliver normen, går mange forbrugere med tiden væk fra at lede selv og kigge søgeresultaterne igennem. De kommer i stedet til at stole mere på, at assistenten eller smartphonen finder det rigtige/bedste resultat.

Vi ser derfor, at værdien af alle andre Google-placeringer end den øverste – hos Google kaldet ”position zero”, featured snippets, rich snippets eller multi-faceted snippets” - udviskes. Det er de allerøverste søgninger, der bliver fremhævet i stemmesøgningerne, fordi de helt simpelt – ifølge SEO-rangeringen og Googles algoritme - giver det bedste svar til den, der søger. Featured snippet er den boks, der kommer frem øverst af alle søgeresultater, og indeholder typisk et kort svar på forespørgslen. Svaret er trukket fra et website/webshop og linker til den givne side, hvis du vil se mere.

Hvad betyder Voice Search for annonceringen på Google og BING?

Et andet interessant spørgsmål er, hvad stemmesøgning og søgemaskinernes favorisering af featured snippets og det øverste søgeresultat betyder for fx Googles egen annoncering.

Kommer Google til at favorisere Adwords, og hvordan kommer det til at påvirke “interfacet”, og søgningen? Og hvordan skal man som virksomhed gribe den del an?

Det kender ingen endnu svarene på.

Det bedste råd er, at du begynder at optimere din SEO og annoncering hen imod stemmesøgninger, lærer forskellene på Voice Search og tekstsøgninger at kende, og begynder at dykke ned i de uudnyttede muligheder i det mundtlige søgninger.

 

Hvad er forskellen på stemmesøgninger og skriftlige søgninger?

Kort beskrevet adskiller de mundtlige søgninger sig fra tekstsøgninger således:

  • Stemmesøgninger er for det meste markant længere end tekstsøgninger. Eksempel: På skrift ville du måske søge efter ”Fri BikeShop åbningstider”. Men via Siri, Alexa eller Google Home ville du formentlig spørge: ”Hvor længe har den nærmeste Fri BikeShop åbent i dag?”
  • Stemmesøgninger er i langt højere grad udformet som direkte spørgsmål eller actions, der kræver et simpelt svar.
  • Tone, sætningsstruktur og ordvalg er anderledes – folk bruger mere almindelige/naturlige vendinger og ord, når de søger mundtligt.
  • Stemmesøgningstjenester bliver bedre og bedre til at afkode formål og kontekst for spørgsmålet/søgningen.
  • Hvis dit website og din webshop derfor kan besvare folks forespørgsler hurtigt og simpelt, vil du kravle opad i søgerangeringen.

Både i 2017 og 2018 er der sket et kæmpe skred i, hvor god AI og Machine Learning er blevet. Kvaliteten af resultater og kontekst-forståelsen er generelt på højt plan, og det sikrer gode resultater, og en god oplevelse for brugeren.

Google’s Assistant ligger lige nu i førertrøjen, hvad angår mængden af spørgsmål den kan besvare og hvor stor en del af svarene, der er korrekte. Det viser en stor test med 5000 spørgsmål til de forskellige digitale assistenter. Men Microsofts Cortana er meget lidt efter Google.

Hvad kræver Voice Search af dit site/webshop og af din SEO-indsats?

Når kun den øverste placering på Google og Bing er gode nok, kommer det selvsagt til at stille enorme krav til dit site:

  • Det skal være højt placeret i søgningerne på Google og Bing, specielt i det mobile indeks.
  • Sider der har dårlig mobilperformance, kommer til at være ikke-eksisterende i voice-sammenhæng.
  • Søgemaskinernes muligheder for at crawle dit site er helt afgørende. Teknikken bag dit website skal være efter alle kunstens regler og standarder.
  • Et af de vigtigste elementer bliver en godt ”markup”, der sikrer, at Google, Bing og alle de andre søgemaskiner forstår konteksten for indholdet på dit website. Hertil bruges fx et såkaldt Schema-markup, der tydeligt kategoriserer indholdet.
  • Anmeldelser, billeder, specifikationer og priser m.v. skal angives præcist og korrekt, så de indekseres for, hvad de er. Ellers bliver de blot opfattet som fyld på siden.

 

Hvordan vil typiske søgninger efter dit produkt lyde mundtligt?

Indsigt i stemmesøgningerne er allerede på vej til Google Search Console og Google Analytics, så man kan arbejde målrettet med at tilpasse sit indhold til det, folk rent faktisk søger efter og måden, de søger på, ordene de bruger osv.

Søger brugeren efter, “Hvor kan jeg få en god rødvin til min hakkebøf”, vil resultatet blive baseret på, at fx Google kan skelne mellem rødvin og alle andre kategorier på din webshop, kender prisen, ved hvor god vinen er (anmeldelserne), hvad den egner sig til samt naturligvis, hvor og hvordan man kan købe vinen.

Alt sammen noget vi kan fortælle direkte i den tekniske del af sitet. Kombineret med effektiv, datadrevet digital marketing, herunder SEO, stiger dine chancer for at få den øverste placering på Google/Bing!.

Stemmesøgningen på fx mobil og computer er dog kun indgangspunktet; Brugeren skal naturligvis også have en god brugeroplevelse, når de lander på websitet. En oplevelse, der stemmer overnes med resultatet fra søgningen og søgerens intention.

Sandsynligheden for det stiger naturligvis, jo bedre organiseret indholdet på dit site er, jo bedre du har gennemtænkt din SEO, og om du fx har et Schema-markup.

 

De fleste virksomheder ignorerer det. Gør du også?

Som nævnt ovenfor har teknologien for længst taget fart og bevæger sig hurtigere end Elon Musks Hyper Loop.

I en undersøgelse fra BrightEdge angiver over 66 % af respondenterne, at de ikke har tænkt sig at arbejde med at optimere deres webshops, websites og online platforme til stemmesøgninger. Også selv om de anerkender, at stemmesøgning er "the next big thing".

Hvad med jeres virksomhed – er I klar til forbrugernes nye søgeadfærd?

/Jesper Neergaard
CDMO, Head of Traffic, Conversion & Insights
No Zebra