By No Zebra

Hungry image

Hungry.dk – digitale marketingdiscipliner skaber online succes

Hvordan skaber man online succes i et marked, der er præget af én eller flere store udbydere? Vi har talt med Rune Risom, direktør hos Hungry.dk, for at få indblik i Hungrys forretningsmodel og digitale strategi, der har medført en høj to-cifret vækst på det danske marked i 2015 og 2016.

Hungry.dk startede i 2013 med en strategisk beslutning om at gøre take-away endnu mere servicemindet - for både forbrugerne og de danske restauratører. Det danske marked havde igennem en årrække båret præg af en mastodont og fraværende konkurrence.

Vi så et hul i markedet og tog en dialog med flere restauratører, der ikke var begejstret for monopolsituationen, som betød, at priserne for deres online distribution steg samtidig med, at serviceniveauet for slutbrugeren blev forringet. Derfor etablerede vi Hungry.dk med missionen om at udfordre markedet med lave priser, bedre produkter og klare fordele for restauranter og forbrugere.

Rune Risom Adm. Direktør Hungry.dk

Der gik ikke længe før, at Hungry.dk erobrede dele af take-away markedet, hvilket gav anledning til at videreudvikle konceptet med en ekspansionsstrategi. Første skridt på vejen var at udarbejde markedsundersøgelser, for at finde udenlandske markeder med samme udfordring som i Danmark – hvor én eller flere større konkurrenter havde præget markedet.

Via markedsanalyser og grundigt forarbejde valgte Hungry at ekspandere til Irland i 2015 og senere hen til Holland. I dag har Hungry, på tværs af landegrænser, 4.500 restauranter tilkoblet deres online platform og ved, at de langt fra har udnyttet det fulde potentiale, til trods for en medarbejderstab på 60 mand, og tusindvis af bestillinger fordelt på de tre markeder.

Det har været vigtigt for os at kunne tilbyde en lokal service i de pågældende lande, hvor vi opererer aktivt. Det betyder, at vi bl.a. i Holland har teamet op med Delivery Hero, hvor vi med et tæt partnerskab eksekverer på konceptet.

Rune Risom Adm. Direktør Hungry.dk

Digitale marketing discipliner er et vigtigt parameter for online succes

For at kunne skabe en online tilstedeværelse, valgte Hungry at opstille en kernemålgruppe, som de skulle kommunikere direkte til. Hungrys målgruppe befinder sig i aldersgruppen 18-35 årige og er primært unge studerende, singler eller småbørnsfamilier. Derfor har Hungry valgt at arbejde med en bred vifte at online discipliner, herunder SEO, email-marketing og SoMe og har kombineret dette med offline marketing via restauranternes netværk, og flyers udleveret på uddannelsesinstitutioner.

Ifølge Rune, er deres online marketingstrategi todelt, hvilket betyder, at de arbejder med både behovsdækning og efterspørgsel via brandet.
  • Behovsdækningen: afdækker forbrugernes eksisterende interesse, adfærd og lokale søgninger som f.eks. ”Bestil pizza i Aarhus”. Her arbejder Hungry primært med SEO og AdWords.
  • Efterspørgsel via Hungry-brandet: Her arbejder Hungry aktivt på at lave relationsskabende aktiviteter og opnå loyalitet bl.a. gennem retargeting. De kommunikerer også direkte til eksisterende brugere via email-marketing og SoMe.

Konverteringsraten for vores marketingstrategi er to-cifret, hvor AdWords udgør en stor del af vores samlede aktiviteter

Rune Risom Adm. Direktør Hungry.dk

Hungry arbejder med et datadrevet mindset, hvor digitale aktiviteter måles og vejes løbende i forhold til, hvad der skaber de bedste resultater. En gennemsnitsordre ligger på 170-175 kr.





Vi lever af volume og at skabe små marginer på de enkelte køb. Vi ved af erfaring, at det godt kan betale sig for os at investere langsigtet i nye kunder.

Rune Risom Adm. Direktør Hungry.dk

Kerneværdier (KPI’er) skal synliggøres i en organisation

Ifølge Rune er det alfa omega at værdisætte ens kunder. Når man ved, hvad en kunde er værd, skal man herefter hver dag tvinge sig selv til at måle sin performance op mod de værdier.

I Hungry har vi nogle basistal fra besøgende, køb, konvertering, volume mv. Den data skal indtastes manuelt i et gammeldags Excel-arket, også selvom det er muligt at automatisere det. Det tvinger os til at se på og forholde os til dem og sikre, at vi får taget action på evt. udfordringer, inden de vokser sig store

Rune Risom Adm. Direktør Hungry.dk

Udover at gennemgå basistal, har Hungry opstillet en række kerneområder, der skaber overblik over virksomhedens digitale strategi.
  • Konverteringsgraden på tværs af tre platforme: desktop, mobile og app.
  • Monitorere købsfrekvens i forhold til nye og eksisterende Hungry-brugere.
  • Nettoomsætning: udviklingen i det cut Hungry modtager fra restauranterne.

Kundeindsigt og brugeradfærd med et lokal touch

Markedet for take-away er lige nu fordelt cirka ligeligt mellem online og telefon. I arbejdet med at flytte en større del af markedet over til online bestilling, arbejder Hungry med at påvirke forbrugeren i det meget korte tidsrum, hvor beslutningen om køb sker. Take-away er mange gange en impulsbeslutning, og her kan de digitale medier være et stærkt værktøj til at nå forbrugerne på det rette tidspunkt.

Til dette arbejde bruger Hungry en tilgang, der indebærer, at kommunikationen på alle markeder er drevet og eksekveret lokalt – med fælles retningslinjer for tone-of-voice, kampagneaktiviteter og unique selling points. De fleste aktiviteter eksekveres in-house med assistance fra bureauer til bl.a. medieindkøb, social annoncering på projektbasis og opkvalificering af in-house-kompetencerne, der tilegner sig viden fra specialister.

Tre gode råd fra Rune Risom

  1. Få skabt et overblik over de vigtigste KPI’er for forretningen få f.eks. nye kunder værdsat. Herefter skal man tvinge sig selv til at se på de tal, hver eneste dag, og forholde sig til dem.
  2. Find ud af, hvad dine marketingmedarbejdere er gode til. Det gælder uanset om det er en halv, hel, eller flere marketingressourcer. Der findes mange discipliner, derfor er det vigtigt, at ens virksomhed tilegner sig viden inden for enkelte discipliner. Hvis de yderligere discipliner skal drives, kan det ske eksternt. Dine marketing-medarbejdere kan ikke nødvendigvis være gode til alt, så hellere fokusere dem på færre ting, de kan skabe resultater med.
  3. Indsaml permissions fra dine brugere! SMS, email, push mv. er stærke værktøjer til at påvirke kunder. Dette gælder ikke kun til nye kunder, men også til eksisterende. Det handler om at drive "ja’er" til at må holde kontakten med dem løbende.

Kommentarer

Relaterede blogindlæg

permission-bar image
Bliv klogere på e-handel...

Skriv dig op og få det nyeste nye fra eCommerce Insights på mail. Inspiration, viden og konkrete tips til din online forretning serveret på et sølvfad.