By No Zebra

Google skræmmer de besøgende væk fra dit website med en stor advarsel

Hvordan vurderer Google sikkerheden på dit website?

1. oktober 2017 strammede Google skruen markant over for usikre websites. Hvis dit website er usikkert, mødes de besøgende med en advarsel i stedet for at se dine produkter. Læs her, hvordan du undgår det.  

Billedet herunder viser, hvad kunderne på dit website potentielt har set fra 1. oktober, hvis du fortsat mangler det lille ”s” i slutningen af ”http” i din hjemmesideadresse. Farven bliver rød, skærmen fyldt med advarsler, og en meddelelse til folk om, at det ikke er sikkert at besøge dit website.

Google har nemlig strammet sikkerhedsskruen markant fra 1. oktober 2017, og eksperter forudser, at Google på sigt helt vil fjerne de usikre websites fra sit søgeindeks. En advarsel om, at dit site ikke er sikkert, kan nemt få folk til ikke at gå videre.

Sidste chance for at sikre dit website

Så hvis du ikke har et SSL-certifikat på dit site nu, skal du få det straks. SSL (Secure Socket Layer) beskytter de data, dine kunder indtaster på dit website, så de ikke bliver opsnappet mellem kundes browser og dit website.

Når SSL er på plads, står der HTTPS, farven bliver grøn (dog ikke alle steder) og signalerer til dine kunder, at alt er godt og trygt. 

 

Alle kan blive ramt

For det er ikke kun amerikanske valgkampe, der risikerer at blive aflyttet, overvåget og hacket. Det kan sagtens være ganske små webshops med sikkerhedshuller, som bliver ramt og privatpersoners konti, der bliver tømt.

Uanset hvad har internetsikkerhed stor bevågenhed i hele verden, og Google opskalerer kontinuerligt indsatsen - herunder at få websiteejere til at styrke internetsikkerheden.

Hvad kan du gøre?

Alle websites, som No Zebra lancerer, har i dag SSL-certifikatet implementeret. Det er både hurtigt og billigt at få SSL-certifikatet lagt på dit website og give dine kunder tryghed, så hvis du ikke allerede har det, bør du kontakte firmaet bag dit website eller os. Det tager typisk en uges tid, fra du bestiller SSL-certifikatet, til det er implementeret på dit website.

Er du i tvivl, om du allerede har det, kan du som sagt hurtigt tjekke det ved at se, om din URL indeholder ”https”, og om der en lås ude til venstre. Har du allerede SSL, er det en god ide at tjekke, om certifikatet virker og markerer din side som helt sikker. 

Har du spørgsmål, kan du kontakte mig eller de andre dygtige folk i No Zebras Service Team på jab@nozebra.dk eller telefon 86 18 32 18.

Hvad er SSL helt præcist, og hvordan fungerer det?

Som sagt står SSL for Secure Socket Layer og er en websikkerhedsprotokol, der beskytter alle de data, som besøgende på dit website skriver i søgefelter, loginbokse og andre tekst- og inputfelter fra at blive opsnappet af andre. Det sker ved en kraftig kryptering, som forhindrer andre i at lytte med.

I URL’en vil der stå HTTPS, som star for Hypertext Transfer Protocol Secure.

Når et website er beskyttet af et SSL-certifikat, tjekker browseren først, om certifikatet er "oprigtigt”. Browseren tjekker om certifikatets offentlige nøgle er tilgængelig, og anvender denne til at starte den krypterede session op med webserveren – hvor kundens browser selv genererer en sessionsnøgle. Sessionen er på denne måde unikt krypteret.

Tunnelen mellem kundes browser kan dermed ikke opfanges og kopieres, da den er unik i kraft af de tre anvendte identiteter: Kundens nøgle, certifikatets offentlige nøgle og certifikatets private nøgle (på webserveren).

Hvornår er et SSL-certifikat relevant på dit website?

  1. Praktisk talt altid
  2. Hvis du har inputfelter på dit website, hvor brugerne skal indtaste følsomme data som navn, e-mail, telefonnummer, bankinformationer, cpr-nummer, kreditkortoplysninger osv.
  3. Hvis du arbejder seriøst med digital marketing. Din pagerank bliver bedre, når du har SSL. Og som tidligere nævnt, bliver du måske slet ikke vist i fremtiden, hvis du mangler SSL.
  4. Hvis du benytter Google Merchant Feed, skal du have SSL.
  5. Hvis du bruger eksterne services, som kræver SSL. For eksempel hvis du bruger Google Maps til at vise kunderne, hvor de kan finde dig.

Google arbejder på at gøre alle tjenester sikre

Herunder kan du se, hvordan sikkerheden er på Googles egne tjenester (den grå linje næstøverst er YouTube og den lilla næstnederst (set fra højre) er Google News): 

 

Relaterede blogindlæg