By No Zebra

Photo by Don Agnello on Unsplash

Gamification: Styrk din digitale marketingstrategi med gamificationkampagner

Arbejder du med et full-funnel-setup i din digitale marketing, hvor SoMe er en væsentlig kanal for din interaktion med kunderne? Så får du her et bud på, hvordan du kan berige dine kundeinteraktioner med gamification og derved styrke dit full-funnel setup.  

Vi lægger fra land med en hurtig definition.  

Hvad er gamification? 

Gamification er et marketinggreb, hvor vi bruger spillignende tiltag eller elementer i markedsføringen. Tiltag, der normalvis forbindes med spillehallen, brætspillet eller quizprogrammet. Med gamification kan du skabe interaktion og aktivere mere psykologiske reaktioner hos kunderne, og dermed bevæger vi os over i et felt, der også kaldes neuromarketing.  

Både B2B- og B2C-virksomheder kan med fordel bruge gamification som greb i deres digitale marketingstrategi. Målet vil ikke altid være det samme – men som altid er grebet, her gamification, et middel til at opnå målet.  

Bonusinfo: Flere virksomheder har desuden også glæde af at bruge gamification til at flytte intern adfærd i organisationen.  

Dit mål for brugen af gamification: Databerigelse, salg eller noget helt tredje? 

Gamification kan bruges som et middel til at opnå en række kommercielle mål. Typisk er hovedmålet for gamificationindsatserne en af disse otte, om end flere af dem sagtens kan være i spil på samme tid: 

1) Leadgenerering 

2) Databerigelse og segmentering 

3) Engagement 

4) Produktkendskab og -præference 

5) Salg 

6) Loyalitet 

7) Brand Awareness 

8) (Gen)aktivering 

Før du går i gang med at implementere gamification i din digitale marketingstrategi, er det vigtigt først at overveje, hvad målet med implementeringen er. Du kan med fordel stille dig selv og resten af det kommercielle hold spørgsmål som:  

Hos No Zebra råder vi dig helt konkret til at tage tre beslutninger inden gamificationindsatsen går i gang: 

  • Hvad er formålet?  

  • Hvor i kunderejsen skal det aktiveres?  

  • Hvem er målgruppen?  

Når målet er på plads, har du en god rettesnor for det arbejde, du nu går ind i. Målet er nemlig sigende for, hvor du skal aktivere dit gamificationindhold – og over for hvem. Flere forskellige kanaler kan være relevante, men du kan med fordel kigge mod SoMe. Det er der flere årsager til, så lad os dykke ned i dem.

Brug SoMe og integrer gamification i en datadrevet dynamisk målretning 

Arbejder du allerede med SoMe som en afgørende del af jeres marketing-setup, så ved du også, at der er mange fordele ved at arbejde med aktivering på de sociale medier. Det gælder også for gamification, og det er helt afgørende, at gamificationindsatsen tænkes ind i dit eksisterende setup. 

Tre af de bedste grunde til at bruge SoMe i aktiveringen af din målgruppe er i vores optik, at: 

  • SoMe kan fungere som aktiveringskanal på tværs af hele kunderejsen  

  • Aktivering via SoMe giver dig et stort datagrundlag at arbejde med 

  • SoMe fortsat er et medie, der lægger op til interaktion  

Dette er gældende for alt annonceringsarbejde på SoMe, og det er altså også gældende for aktiveringen af dine gamificationindsatser.  

For rigtig mange annoncører giver det mening at kigge ind i et full-funnel-setup bygget på data. Det har vi hos No Zebra testet på en lang række af vores kunders konti, og vi kalder det datadrevet dynamisk målretning

Læs mit blogpost om datadrevet dynamisk målretning her. 

Undgå at gamificationindsatsen bliver et flyvsk add-on til marketingstrategien

Når du skal aktivere din gamificationkampagne i din annoncering på sociale medier, bør du tænke det ind i dit eksisterende setup – full-funnel eller ej. På den måde bliver det naturligt for dig at tænke målsætning, målgruppe og kunderejse ind, når du planlægger aktiveringen. Og din gamificationindsats bliver ikke et separat add-on, men en integreret og velovervejet del af din annoncering.  

Konklusion: Tre gode råd til din gamificationkampagne og SoMe-aktivering 

1) Fastsæt målet for jeres gamificationindsats  

Vil du opnå leads, engagement, brandkendskab, -tilknytning, salg, eller måske databerigelse?  

2) Undersøg og beslut, hvor i dit setup, gamification kan skabe værdi  

Udfordr tanken om gamification som et add-on. Tænk gamification ind i dit eksisterende (eller, efter dette indlæg, nye) full-funnel-setup. Det har stor betydning for både målgruppe, kanalvalg og timing. 

3) Følg op på leads og skab langsigtet værdi  

Sig farvel til den tidsafgrænsede one-off-taktik: Skab kontinuerlig værdi ved at lade dine gamificationkampagner fungere som ”always-on" og ved at bearbejde leads med automatiserede flows og engagerende indhold.  

Tak fordi du læste med! 

Skal vi også hjælpe dig?

Du er meget velkommen til at kontakte hvis du har spørgsmål.

/Mette Halborg Nielsen
Digital Marketing Consultant & Paid Social Strategist, No Zebra
[email protected]