By No Zebra

Guide til dynamisk målretning på Facebook og Instagram

4 fordele ved dynamisk målretning på Facebook og Instagram

Du kender købstragten og arbejder allerede med både lookalikes og retargeting i din Facebook annoncering. Næste niveau du skal lægge på, hedder dynamisk målretning og gensidig udelukkelse.


Når du er begyndt at tilrettelægge din content marketing-indsats ud fra kunderejsen og Hero, Hub, Help-frameworket, kan du i højere grad stoppe den konstante, fortløbende, tidskrævende content-produktion.

Ved at dække hele kunderejsen og de tilhørende stadier fra købstragten ind med relevante indholdsemner, kan du distribuere det samme content til en konstant fornyet målgruppe – frem for konstant nyt content til den samme målgruppe. 

Nøglen til dette kalder vi datadrevet dynamisk målretning. Og det virker! Se casen nederst i indlægget :)
 

Stadier i kunderejsen - fra fremmede til engagerede kunder

 

Hvordan fungerer datadrevet dynamisk målretning?

Dynamisk målretning handler basalt set om at gøre ukendte brugere til kunder og lave relevant indhold til dem, alt efter om de kender dig, har handlet hos dig eller blot har kigget. 

Tilgangen er illustreret på billedet længere nede.
 

Step 1: Upper-funnel målretning til de "relevante fremmede"

Første step handler om at skabe synlighed/awareness og tiltrække opmærksomhed med eksempelvis hero-content og bred målretning øverst i tragten.

Ved at arbejde med lookalike-målgrupper på Facebook og Instagram kan du annoncere til ukendte brugere, der minder om dine kendte og værdifulde brugere baseret på interesser og adfærd.

Du kan også - hvis du har permission til det - oploade dine kunders e-mails til Facebook og lave lookalike-målgrupper ud fra det,

Facebooks algoritme er imponerende skarp til netop lookalike målgrupper. Og det virker både til B2B og B2C.

Step 2: Kommunikér til de nu "kendte/engagerede brugere"

Når først personer fra din awareness/lookalike-målgruppe har vist en interesse gennem et klik, en videovisning eller anden interaktion, skal de ledes længere ned i tragten.

Det gør du ved at målrette dem med content, der skal fastholde og udvikle deres indledende interesse. Fx kan du fokusere på brugerens typiske problemer (som dit produkt løser) og kommunikerer dine USP'er.

På dette stadie arbejder du med en bred retargeting-målgruppe, der har interageret med dine sociale medier eller besøgt dit site minimum én gang.
 

Step 3: Tal mere direkte til dine "værdifulde brugere"

På dette stadie bliver du mere taktisk og direkte.

Når personer fortsat interagerer, handler det om at få disse mest-engagerede brugere hele vejen gennem tragten ved at motivere dem til den endelige konvertering gennem taktisk content.

Når du arbejder lower-funnel kan du vælge at arbejde med en snæver målretning som eksempelvis retargeting mod de top 25% mest engagerede brugere på dit website, så du ikke flytter personer fra engagementsfasen for tidligt – og dermed evt. før de er klar.

 

Step 4: Styrk relationen til dine kunder og skab grobund for mersalg/genkøb

Uanset om det primært handler om at opnå mersalg eller om at opbygge tillid, tilfredshed og ambassadører, så skal der udarbejdes content med dine eksisterende kunder for øje.

Mange glemmer dette step og kommer til at ekskludere eksisterende kunder fra fremtidig annoncering.

Du skal selvfølgelig stoppe annoncering af det pågældende produkt til dem, der allerede har købt.

Men du bør vise dem andre, relaterede produkter/services eller noget, som bekræfter dem i, at de har gjort en god handel.
 

Brugercentreret sekventiel kommunikation og målretning på sociale medier

 

4 fordele ved den dynamiske målretning

Hvis du ikke benytter dynamisk målretning og ekskluderer dine målgrupper, går du glip af et glimrende værktøj til effektiv Facebook annoncering. 

Det performer bedre (se casen længere nede) og er langt mere overskueligt & agilt.


Fordele ved dynamisk målretning på Facebook og Instagram

  1. Du sparer tid
    Når først det er sat op, er setuppet kontinuerligt, automatisk og dynamisk. Der vil derfor være et mindre behov for løbende, manuel og tidskrævende administration.

     
  2. Du opnår højere ROI
    Du kan bruge dit content i længere tid, fordi målgruppen løbende opdateres. Derfor får du mere ud af det enkelte stykke content.

     
  3. Du skaber øget relevans
    Kommunikationen er sekventiel. Det betyder, at dit content er tilpasset brugerens stadie i kunderejsen og taler mere direkte til vedkommende. Dermed øger du relevansen for modtagerne.

     
  4. Du får billigere resultater
    Med den dynamiske målretning får du algoritmen til at ramme de mennesker, der skaber mest værdi for dig og din virksomhed (og omvendt!). Du lader konstant algoritmen blive klogere, og derved kan du opnå billigere og bedre resultater.

 

Du skaber et konstant flow i målgrupperne og beriger dem samtidig

Den dynamiske målretning medfører, at retargeting-målgrupperne hele tiden udvikler sig på baggrund af, hvem der interagerer med dit indhold, hvornår og hvor ofte.

Det betyder, at din brede lookalike-målgruppe også udvikler sig og bliver skarpere, da den netop er baseret på brugerne, der har besøgt og interageret med dit indhold.

Du får hele tiden nye personer ned i tragten, og dine målgrupper opdateres konstant på baggrund af performance. Derfor ender du heller ikke med at vise det samme content til den samme målgruppe – også selvom du ikke udskifter det konstant.
 

Pixel og Business Manager er alfa og omega

Det helt store alfa og omega i dette regnestykke er selvfølgelig din Facebook-pixel.

Uden din Facebook-pixel er det ikke muligt at oprette hverken retargeting- eller lookalike-målgrupper. Så hvis ikke du allerede har din pixel opsat, er det et godt sted at starte.

Derudover anbefaler vi at opsætte Facebook Business Manager: Se en guide her
 

VIGTIGT: Dynamisk målretning kræver, at du udelukker målgrupperne gensidigt

Dit annonceringssetup bliver først rigtig smart, når det bliver dynamisk.

Og det bliver først dynamisk, når du sikrer gensidig udelukkelse i dine målgrupper.

  • I din brede lookalike-målgruppe skal du sørge for at udelukke din mid-funnel retargeting-målgruppe og omvendt.

    Derved rykker en bruger sig til en ny målgruppe med nyt content ved den første interaktion – og bevæger sig i højere grad fra toppen af tragten til midten af tragten.
     
  • I din mid-funnel-målgruppe skal du udelukke din smalle lower-funnel retargeting-målgruppe og omvendt.

    Når en bruger engagerer sig nok til at blive en del af lower-funnel-gruppen, så eksponeres de ikke længere for mid-funnel content.

Hermed sikrer du, at du ikke eksponerer den samme målgruppe for det samme content konstant, men at de promoveres for content, der i højere grad er relevant for deres stadie i købsrejsen.


 

Case: Dynamisk målretning og tilpasset kommunikation

Nedenstående case fra en af vores kunder viser, hvor meget mere folk interagerer med og konverterer ud fra dit indhold, når du kommunikerer relevant til dem i hvert stadie. 

Casen baserer sig på 2,4 millioner visninger af annoncer og 12.558 klik

Og resultaterne taler for sig selv. Faktisk oplever vi næsten altid samme effekt, når vi sætter det ordentlig op sammen med vores kunder.

 

 

Brug for hjælp til at sætte et professionelt annonceringssetup i gang på Facebook og Instagram?

Så kontakt os her eller skriv til mig direkte herunder :)

 

Tak for din tid!

/Mette Halborg Nielsen
Digital Marketing Consultant & Paid Social Strategist, No Zebra
[email protected]

 

Hvad vil du nu?

  1. Se mulighederne for at øge effekten af din Facebook annoncering?
  2. Læse om, hvordan du bør organisere din digitale marketing via Hero Hub Help frameworket?
  3. Kontakte No Zebra?