Forbud mod Geoblocking: 6 ting din shop som MINIMUM skal kunne

Forbud mod Geoblocking: 6 ting din shop som MINIMUM skal kunne

Den 3. december 2018 trådte EU's regler omkring Geoblocking i kraft. Kort fortalt betyder det, at du ikke må forskelsbehandle dine brugere baseret på nationalitet, bopæl eller hjemsted, hvilket 63 pct. forbrugerne oplever, når de vil handle i et andet EU-land.

Hvad måtte du IKKE efter 3. december 2018?

  • Blokere for at folk fra bestemte EU-lande kan købe dine produkter. Hvis du sælger dine varer til forbrugerne i Danmark, så må du ikke nægte en fx en græker eller portugiser at købe dine produkter.
  • Blokere eller omdirigere brugere på din webshop til fx et andet sprog, uden at de har givet samtykke hertil. En tysk bruger skal fx kunne tilgå det danske site, hvis han ønsker det.
  • Tilbyde EU-borgere andre betingelser for køb, end de betingelser, der gælder for lokale kunders køb.
  • Kun tilbyde nogle betalingsmetoder i enkelte lande. Alle kunder skal have samme vilkår. Det betyder dog ikke, at du skal kunne acceptere korttyper, som du ikke allerede tilbyder i dag.

Hvad må du fortsat gerne efter 3. december 2018?

  • Differentiere leveringsomkostninger baseret på leveringsland. Det er selvsagt dyrere at levere til Rhodos end Ringsted, så leveringsomkostningerne må du gerne tilpasse.
  • Differentiere priser baseret på kundens land, men ikke nægte dem at købe produktet billigere på fx dit danske website. Bemærk at fragten på det danske website i så fald formentlig er lavere. Det er dog kunden selv, der skal betale differencen for forsendelsesomkostningerne.
  • Kun levere til bestemte lande. Reglerne kræver ikke, at du skal kunne levere til alle EU-lande. Det gælder kun salg. Hvis du ikke leverer til et givent EU-land, kan kunden stadig godt købe hos dig, men skal selv sørge for at transporteret produktet hjem til sig.
  • Selv definere hvilke betalingsløsninger, du tilbyder dine kunder. Så længe du ikke forskelsbehandler på baggrund af kundens land, placering af konto eller placering af betalingstjenesten. Tilbyder du Visa-betaling i Danmark, skal du også gøre dette i Spanien.

 

Enkelte tjenesteydelser er undtaget fra de nye regler, fx software, e-bøger og onlinespil. Læs mere om den nye lov her

Tjekliste: 6 ting din shop som minimum skal kunne

For at leve op til den nye lovgivning, skal din shop kunne nedenstående ting:

  1. Det skal være muligt at kunne indtaste en EU-adresse i dit checkout-flow, og dermed købe via din shop uanset placering i EU
     
  2. Det er ikke et krav at kunne levere til andre EU-lande end dem, du leverer til i dag, men hvis du vil sikre god kundeservice, bør du overveje at have en leveringsaftale klar til hele EU, fx med GLS.
     
  3. Du skal fjerne evt. automatiske omdirigeringer til specifikke sprog/lande alt efter kundens placering ELLER først omdirigere, når kunden har givet udtrykkeligt samtykke.
     
  4. Du skal sikre, at alle EU-borgere har mulighed for at betale med de betalingsløsninger, du tilbyder i dag. Tag en snak med dine leverandører, hvis du er i tvivl.
     
  5. Du skal kunne tilbyde alle EU-borgere prisen fra fx din danske shop, også selvom de ikke bor i Danmark, og kunne håndtere ordrer som disse
     
  6. Du kan overveje, om det er nu, det vil give mening for jer at sprogversionere til de relevante markeder inden for EU. Det giver jer en oplagt mulighed for at være konkurrencedygtige på tværs af landegrænser.


Europa-Kommissionen har lavet en udførlig Q&A, som du kan dykke ned i, hvis du vil se mere.

Har du tjek på din shop?

Vi hjælper løbende virksomheder med at tilpasse deres webshops til de nye geoblocking-regler.

Det varierer, hvor meget arbejde der ligger i at blive klar. Er du i tvivl, kommer vi gerne med et estimat. Vil du høre mere, er du meget velkommen til at tage fat i mig eller mine kollegaer hos No Zebra. 

 

*Kilder: Dansk Erhverv, FDIH og Europa-Kommissionen

Få den nyeste viden om digital performance i din indbakke!