By No Zebra

E-mail

Øg konverteringsraten og få flere sign-ups til dit nyhedsbrev

E-mailmarkedsføring er klart den mest effektive af alle markedsføringskanaler - endda mere effektiv end sociale medier! For at få succes med din e-mailmarkedsføring, er det yderst vigtigt, at du opbygger en relevant e-mailliste direkte fra din hjemmeside.

Du bruger allerede en masse penge og ressourcer på at tiltrække besøgende til din hjemmeside, så hvorfor ikke fokusere på at konvertere disse besøgende til e-mail-leads? Du har måske allerede en e-mail-signup form på din hjemmeside, men hvor mange af dine besøgende tilmelder sig egentlig? Hvad hvis du kunne øge dette tal bare en smule?

Det er præcis det jeg vil hjælpe dig med at gøre i dette indlæg.

Den mest effektive måde at indsamle e-mail-leads direkte fra din hjemmeside på, er gennem 'lead capture forms'. Ved at implementere lead capture forms på din hjemmeside, kan du øge din konverteringsrate med 2-5%. Lead capture forms findes i mange forskellige variationer, og det er derfor vigtigt at vide, hvordan man bruger de forskellige variationer for at få mest muligt ud af dem.

Her får du fire ideer til, hvordan du kan bruge lead capture forms på din hjemmeside, hvilket helt sikkert vil øge din konverteringsrate – så hvad venter vi på?

1. Ingen fisk uden madding!

Selvom pop-ups har et relativt dårligt omdømme, kan man ikke ignorere det faktum, at de virker!

Pop-ups har en højere konverteringsrate end sidebar opt-in forms, og forklaringen er egentlig meget simpel. Pop-ups tvinger dine besøgende til at tage en beslutning, hvorimod sidebar opt-in forms er nemmere at ignorere eller overse.

De fleste pop-ups er tidsbaserede, hvilket betyder, at de popper op på skærmen et vis antal sekunder efter den besøgende har klikket sig ind på din side.

Pop-ups er gode til at fange dine besøgendes opmærksomhed, men det er dit job at overtale dem til at tilmelde sig. Lad mig give et eksempel. Se din pop-up som en fiskestang - du kan ikke fange nogle fisk uden madding, og i dette tilfælde er indholdet i din pop-up maddingen. Din pop-up er bare redskabet, der gør det muligt. Giv dine besøgende en grund til at tilmelde sig. Det kan eksempelvis være konkurrencer, eksklusive tilbud, rabatter, gratis fragt, gratis ebog, osv. Hvis du tilbyder dine besøgende noget for deres mailadresser, er der større chance for, at de vil bide på krogen.

Se hvordan Nicehair, bruger en pop-up med en konkurrence på deres hjemmeside til at indsamle e-mail-leads.



2. Slide-ins er det nye sort - eller det burde de være

Slide-ins er ikke ligeså populære som popups, men de er ikke desto mindre effektive. Slide-ins fungerer lidt ligesom pop-ups, men i stedet for at poppe op og blokere indholdet på skærmen, glider de stille ind fra bunden af skærmen.

Her kan du se hvordan Eva Solo bruger deres slide-in.


Som du kan se ovenfor, er slide-ins meget mere diskrete end en pop,up, og den besøgende kan fortsætte med at ose rundt på siden uden, at man behøver at lukke slide-in-boksen.

En slide-in kan blive udløst afhængig af forskellige indstillinger:
• Tidsbaseret: En tidsbaseret slide-in glider ind efter et bestemt antal sekunder.
• Scroll-baseret: En scroll baseret slide-in kommer frem, når den besøgende har scrollet en bestemt procentdel af siden.
• Manuel udløsning: Denne indstilling gør, at du kan udløse din slide-in på præcis den måde, du ønsker. Du kan udløse den baseret på en specifik URL-sti, eller baseret på hvor dine besøgende kommer fra (Facebook, e-mailnyhedsbrev, organisk kilde, osv.), og mange flere.

Så hvordan bruger du slide-ins til at indsamle e-mail-leads?

Endnu engang er det en god idé at give dine besøgende en grund til at tilmelde sig. Indholdet af din slide-in, er det som i sidste ende overtaler dem til at tilmelde sig. Men der er andre ting, du burde inddrage i din overvejelser.

Vi er alle meget travle mennesker i dag, og hver gang vi gør noget - næsten hvad som helst - skal det helst ske meget nemt og hurtigt. Lad være med at overkomplicere dine slide-ins. Det vil kun mindske antallet af tilmeldinger. Det burde ikke tage mere end et par sekunder at tilmelde sig. Fokusér på at få de vigtigste informationer fra dem (deres mailadresse) og ikke mere. Nogle vil også gerne have navnet på den tilmeldte, men husk på at jo flere input felter du har i din slide-in, jo færre tilmeldinger vil du få. Jeg vil anbefale at bruge maks. to input-felter. Hver gang du tilføjer et input-felt, falder din konverteringsrate med 50%. Så altid spørg dig selv: Er denne information nødvendig for at få værdi ud af denne tilmelding? Svaret er oftest nej.

Vi mennesker er naturligt meget visuelle væsner. Hvis du tilføjer billeder på dine slide-ins, kan du ydermere øge din konverteringsrate med 100%! Det er selvfølgelig vigtigt at disse billeder er relevante i forhold til indholdet i dine slide-ins. For eksempel hvis du kører en kampagne med et godt tilbud på en vinterjakke, så bør billedet være af den jakke.

Her kan du se et eksempel på, hvor stor forskel der kan være i konverteringsraten bare ved at tilføje et billede.





Den slide-in til venstre uden billede har haft en konverteringsrate på 3,2%, hvorimod den til højre med billedet har haft en konverteringsrate på 4,1%.

Du kan ydermere øge din konverteringsrate hvis dine popups og slide-ins er relevante til en specifik side, og ikke bare relevante i forhold til din hjemmeside.

Her er et eksempel på hvordan Italiarail konverterer deres besøgende med et relevant tilbud.





Italiarail tilbyder en gratis rejseguide i deres slide-in på deres rejseguide side. De besøgende der ser denne slide-in, er allerede interesseret i rejseguides siden de er på lige præcis den her side, hvilket øger chancen for at de takker ja til tilbuddet om en gratis rejseguide.

Når du tilbyder dine besøgende noget der er relevant i forhold til det de lige har kigget på, øger det dine chancer for at konvertere dem til email leads.


3. Væk dine besøgendes nysgerrighed med en fed teaser

De fleste definerer en teaser som en lille sætning eller billede der vækker din nysgerrighed og får dig til at ville se mere. Vidste du at du kan tilføje en teaser til dine slide-ins?

Teaseren bliver siddende i bunden af skærmen, selv når din slide-in er blevet lukket ned.

Her er et eksempel på en slide-in med en teaser. Læg mærke til at overskriften på teaseren matcher indholdet og budskabet i deres slide-in.




Så hvorfor skal du sætte en teaser på dine slide-ins?

Nogle af dine besøgende kommer ind på din side med ét formål - at købe noget. Disse besøgende har allerede lavet en masse research på det produkt de vil købe, og har besluttet sig for at købe det hos dig. De ved præcist hvor de skal gå hen på siden, og hvis de bliver forstyrret af en popup eller slide-in, vil de helt sikkert lukke den ned uden at læse hvad der står.

Ved at tilføje en teaser til din slide-in, kan den besøgende lukke meddelelsen ned, mens de handler, og genåbne den når de er færdige med at handle. Det er derfor meget vigtigt at overskriften på din teaser er iøjnefaldende og overbevisende. Din overskrift skal fungere som en call-to-action, der vækker den besøgendes nysgerrighed og får dem til at åbne din slide-in.

Du kan få inspiration til hvordan du skriver en effektiv CTA her.


4. Fang de besøgende der er ved at forlade din side med exit-intent

Pop-ups med exit-intent er de mest effektive når du vil konvertere eller re-engage de besøgende der er ved at forlade din side. De fleste mennesker har generelt en meget kort opmærksomhedsspændvidde, og bruger i gennemsnit meget kort tid på en hjemmeside. Brug exit-intent til at konvertere dine besøgende inden de forlader siden, eller få dem til at blive på siden længere.



Størstedelen af jer ved allerede hvordan exit-intent fungerer, så jeg vil ikke gå i detaljer med hvordan de fungerer. Så helt kort - popups med exit-intent popper op når dine besøgende er ved at forlade din side.
 



Når du bruger exit-intent burde det altid være en pop-up. Det er din sidste chance for at konvertere dine besøgende inden de forsvinder, så det er vigtigt, at du fanger deres opmærksomhed. Igen er det vigtigt at indholdet i din exit-intent popup er relevant i forhold til den side dine besøgende er på.

Din exit-intent popup skal altid være let at lukke. Mange hjemmesider bruger popups uden en lukkeknap i håbet om at de besøgende bare udfylder den for at komme videre. Resultatet af dette er dog oftest at folk lukker hele hjemmesiden ned, bare for at slippe for popup boksen, hvilket jo ikke er meningen med exit-intent.

Gør det nemt for dine besøgende at lukke din exit-intent popup, så de let kan lukke den ned hvis de ikke er interesseret, men måske er blevet inspireret til at kigge videre på din hjemmeside. Hvis du ikke kan konvertere dem, så prøv at re-engage dem.

Exit-intent popups har også den kæmpe fordel at de ikke forstyrrer dine besøgende midt i noget vigtigt, som for eksempel et køb. Når din exit-intent popup kommer frem, er det når den besøgende allerede har valgt at forlade siden og tydeligvis er færdig med det de nu var igang med. Sidst men ikke mindst er det vigtigt at notere, at popups ikke har nogen negativ effekt på din bounce rate.


Slut herfra - nu skal du på banen!

Lige meget hvilken slags lead capture form du beslutter dig for at bruge på din hjemmeside, er det vigtigt at den altid er relevant i forhold til din målgruppe og det produkt du sælger.

Du kan bruge popups når du vil fange dine besøgendes opmærksomhed og overtale dem med et lækkert tilbud. Slide-ins er perfekte når du vil fange dine besøgendes opmærksomhed uden at forstyrre eller afbryde dem, og med en iøjnefaldende teaser, sikrer du dig at de altid kan genåbne den, og gøre brug at dit tilbud. Endelig burde du prøve en popup med exit-intent til at konvertere eller re-engage de besøgende der er ved at forlade din side.
Der er mange måder at øge konverteringsraten på sin hjemmeside, og jeg håber du har lært en ting eller to, omkring det at bruge popups eller slide-ins til det formål.

Det var de ideer jeg havde. Nu er det din tur til at få succes med din e-mail marketing.

Indlægget er skrevet af: Emil Kristensen, CMO & Co-founder, Sleeknote



Relaterede blogindlæg