By No Zebra

Grove email-fejl: 7 e-mailmarketingkampagner der ALDRIG skulle vĂŠre afsendt

HOLY SHIT...đŸ˜± 9 email-marketingkampagner der ALDRIG skulle vĂŠre afsendt

Forkerte modtagere, dÞde links, uheldig timing og dumme tastefejl. Det sker fÞr eller siden for de fleste, som trykker "send" pÄ emails og marketingkampagner, at noget gÄr galt.

Men ro pĂ„: Her er 9 email marketing-fejl, der fĂ„r din egen bummert til at virke lidt mindre ;) 


Da du pt. lĂŠser dette indlĂŠg, antager jeg, at du er blandt dem, der engang imellem trykker "Send" pĂ„ email marketingkampagner og/eller arbejder med marketing automation og derfor sĂŠtter automatiske mails op.

Du er mÄske ogsÄ blandt dem, som er kommet til at sende mails ud, hvor noget er gÄet galt.

I sĂ„ fald kender du ALT til svedige hĂ„ndflader og let hjertebanken...

Men fortvivl ikke! 

Nogen har lavet markant stĂžrre fuck-ups end dig :) Endda store kendte brands og knalddygtige emailmarketing-personer. 

Vi har samlet nogle af eksemplerne her, sĂ„ dine fejl (mĂ„ske) bliver nĂŠsten ubetydelige :)

 

1) Ups... Topman afslĂžrer sin clickbait-email-taktik

Som sagt: Selv store brands laver fejl. Fordi der trods alt stĂ„r mennesker bag de fleste email marketing kampagner.

Men mon ikke den email-marketingansvarlige hos Topman blev kaldt ind til en venskabelig snak hos chefen efter denne mail til alle Topmans subscribers...
 

 

2) Shutterfly Ăžnsker tillykke med det barn, du IKKE har fĂ„et...

Denne fejlsegmentering fra virksomheden Shutterfly er en af de helt slemme!

En lykĂžnskning til nye forĂŠldre blev ved en fejl sendt ud til ALLE deres emailsubscribers... Av. 

Og som altid bliver sÄdanne fejl hurtigt et viralt hit med mange sjove kommentarer pÄ bl.a. Twitter :)

 

Email marketing bureau Aarhus og KĂžbenhavn

 

 

Shutterfly er ikke de eneste. Amazon kan ogsÄ...

Email marketing No Zebra

 

3) "Tillykke med at overleve"... Adidas' mail fik pludselig en helt anden betydning....

NedenstĂ„ende og i princippet uskyldige lykĂžnskning fra Adidas til en masse maratondeltagere var helt sikkert sat op, timet og automatiseret pĂ„ forhĂ„nd.

Hvad Adidas og ingen andre kunne vide, var, at Boston Marathon jo pĂ„ tragisk vis blev udsat for et bombeangreb netop det Ă„r (2013).

Og sÄ fÄr emnelinjen jo pludselig en HELT anden betydning...

 

 

Se ogsĂ„: 20 vigtige e-mailmarketing-tips til det gode nyhedsbrev

 

4) NÄr man glemmer at bruge Bcc, afslÞrer modtagernes emails, og de sÄ begynder at spamme hinanden...

Jeps, det skete for en uheldig kontorelev i Esbjerg, som efterfĂžlgende mĂ„tte undskylde offentligt. 

Hun havde nemlig kopieret over 1000 erhvervsdrivendes mailadresser ind i modtagerfeltet i stedet for i Bcc...

Og hvad gĂžr erhvervsdrivende med 1000 nye, uventede "permissions"?

De begynder naturligvis at sende hinanden gode tilbud... laugh

 


Nu vi er i dansk kontekst, kunne man ogsÄ nÊvne Skattestyrelsens "lille" fejludsendelse til 111.000 danskere, som er enlige forsÞrgere og som fik en ekstra opkrÊvning.

Heldigvis for dem var det en fejl!

 

5) NÄr du kopierer lidt for meget fra din e-mailplan ind i emnelinjen...

Igen et stort brand, nemlig Target, som lavede denne fejl.

For store virksomheder med mange mange tusinde modtagere ser det bare ikke godt ud.

Men HEY, det er altid rart for os andre at se, at de store ogsÄ laver fejl! :)

 

Email marketing automation No Zebra

 

Se ogsĂ„: 10 grunde til at dine mails havner i spam hos modtageren
 

6) Hvad var meningen med denne emnelinje?!?

Denne er mÄske ikke den vÊrste, men uanset hvad er det med bÞrn og alkohol i samme emnelinje lidt et sats :)


Email marketing bureau No Zebra

 

 

7) NĂ„r din emnelinje beskĂŠres uheldigt pĂ„ mobil... 

Advarsel: Lummert indhold!

Jeg undskylder pĂ„ forhĂ„nd for dette eksempel. Men det er nĂŠsten for karikeret til ikke at tage med...

Det er uheldigt, men det er altid godt liiiiiiiiiiiige at tjekke, hvordan ens emnelinjer beskĂŠres pĂ„ mobil...


 

8) Den klassiske "Hej fornavn"-fejl...

Dette eksempel er fra Christina Klitsgaard, som er en af Danmarks suverĂŠnt dygtigste e-mail marketing-folk. 

Skriv dig op til hendes nyhedsbrev, hvis du ikke allerede er det. Hun sender tonsvis af god inspiration direkte i indbakken!

Eksemplet er IKKE medtaget for at hĂŠnge hende ud, men for at sige, at selv dygtige og rutinerede folk som Christina kan lave fejl. 

Christina giver samtidig en stĂŠrk lektion i, hvordan man pĂ„ en god, ĂŠrlig og humoristisk vis erkender sin fejl, beklager misĂŠren og bruger det som et stĂŠrkt afsĂŠt til at komme videre.

 

Email marketing bureau
Marketing automation bureau
 

 

9) NÄr du har klargjort mails til to forskellige scenarier, men sender den forkerte...

Made.com var klar til at "tappe ind" i en aktualitet omkring Scotlands eventuelle lĂžsrivelse fra Storbritanien og havde derfor klargjort en mail til begge udfald af valget.

De sendte sĂ„ bare den forkerte afsted.... 
 

Email marketing No Zebra bureau

 

Her kan du se deres hurtige undskyldning...

 

 

Det er nemt at grine af andre, men.... 

Det er altid nemt at grine af andres fejl (og det mÄ du gerne gÞre i dette indlÊg).

Jeg har selv sendt fejlbehĂŠftede mails ud og haft lyst til at springe i havnen (se fx punkt 5 herunder).

Men det er ikke pointen.

Pointen - eller moralen - i indlĂŠgget er fĂžlgende:
 

  1. Send altid testmails til dig selv og andre. ALTID. OgsÄ selv om du er "sikker" pÄ, at alting er i orden.
     
  2. Tjek forskellige devices og mailklienter: Tjek at dine mails virker og ser fornuftige ud pĂ„ bĂ„de desktop og mobil, og det samme i forskellige mailklienter. Fx forvrĂŠnger Outlook tit billeder og gif'er, hvis de ikke er sat korrekt op.
     
  3. FĂ„ feedback pĂ„ dit velkomstflow: FĂ„ kollegaer og folk, du kender godt, til at tilmelde sig dit nyhedsbrev og modtage dit velkomstflow. Der kommer stensikkert feedback, du kan bruge og ting, du skal justere.
     
  4. Tjek, at dine links virker - og HUSK ogsÄ at tjekke links bag billeder. SÊrligt hvis du kopierer tidligere mails og blot justerer indholdet til en ny mail.
     
  5. Tjek autogenererede UTM-koder: Mange emailmarketingsystemer kan autogenerere UTM-koder til links, hvis man ikke selv indsĂŠtter en UTM-kode. Og nogle emailsystemer bruger sĂ„ dit INTERNE navn til din emailkampagne som UTM-parameter.

    Da jeg for nylig sendte en kampagne ud til et segment med en bestemt leadscore, hvor systemet selv genererede UTM-koden pĂ„ mine links, stod der pludselig noget i stil med "til folk med leadscore over..." i UTM-koden, hvilket modtagerne kunne se, nĂ„r de klikkede pĂ„ linket... For det havde jeg navngivet selve kampagnen i systemet... đŸ˜±

 

 

FĂ„ assistance til din e-mail marketing og marketing automation

Har du brug for hjĂŠlp til at lĂžfte din email marketing og automation, er du velkommen til at kontakte os her.

Og bare rolig: Mine dygtige No Zebra-kollegaer laver ikke de fejl, jeg beskriver herover :)

TvĂŠrtimod skaffer de hver uge spandevis af nye leads og permissions.

Det er ikke bare noget, jeg siger - se selv her, hvordan vi har hjulpet fx Plantorama til 155.000 nye email permissions og 4-doblet antal signups for Korsholm :)


Tak for din tid!

/Mikkel Drewsen
CDMO, No Zebra
[email protected]

 

Hvad vil du nu?

  1. Se alle de features, som det nye APSIS One marketing automation-system indeholder?
  2. Se, hvorfor du bÞr gÄ fra nyhedsbreve til drip marketing-tankegangen
  3. Kontakte No Zebra?
 
ï»ż