Forkerte modtagere, dÞde links, uheldig timing og dumme tastefejl. Det sker fÞr eller siden for de fleste, som trykker "send" pÄ emails og marketingkampagner, at noget gÄr galt.
Men ro pÄ: Her er 9 email marketing-fejl, der fÄr din egen bummert til at virke lidt mindre ;)
Da du pt. lÊser dette indlÊg, antager jeg, at du er blandt dem, der engang imellem trykker "Send" pÄ email marketingkampagner og/eller arbejder med marketing automation og derfor sÊtter automatiske mails op.
Du er mÄske ogsÄ blandt dem, som er kommet til at sende mails ud, hvor noget er gÄet galt.
I sÄ fald kender du ALT til svedige hÄndflader og let hjertebanken...
Men fortvivl ikke!
Nogen har lavet markant stĂžrre fuck-ups end dig :) Endda store kendte brands og knalddygtige emailmarketing-personer.
Vi har samlet nogle af eksemplerne her, sÄ dine fejl (mÄske) bliver nÊsten ubetydelige :)
1) Ups... Topman afslĂžrer sin clickbait-email-taktik
Som sagt: Selv store brands laver fejl. Fordi der trods alt stÄr mennesker bag de fleste email marketing kampagner.
Men mon ikke den email-marketingansvarlige hos Topman blev kaldt ind til en venskabelig snak hos chefen efter denne mail til alle Topmans subscribers...
2) Shutterfly Þnsker tillykke med det barn, du IKKE har fÄet...
Denne fejlsegmentering fra virksomheden Shutterfly er en af de helt slemme!
En lykĂžnskning til nye forĂŠldre blev ved en fejl sendt ud til ALLE deres emailsubscribers... Av.
Og som altid bliver sÄdanne fejl hurtigt et viralt hit med mange sjove kommentarer pÄ bl.a. Twitter :)
Shutterfly er ikke de eneste. Amazon kan ogsÄ...
3) "Tillykke med at overleve"... Adidas' mail fik pludselig en helt anden betydning....
NedenstÄende og i princippet uskyldige lykÞnskning fra Adidas til en masse maratondeltagere var helt sikkert sat op, timet og automatiseret pÄ forhÄnd.
Hvad Adidas og ingen andre kunne vide, var, at Boston Marathon jo pÄ tragisk vis blev udsat for et bombeangreb netop det Är (2013).
Og sÄ fÄr emnelinjen jo pludselig en HELT anden betydning...
Se ogsÄ: 20 vigtige e-mailmarketing-tips til det gode nyhedsbrev
4) NÄr man glemmer at bruge Bcc, afslÞrer modtagernes emails, og de sÄ begynder at spamme hinanden...
Jeps, det skete for en uheldig kontorelev i Esbjerg, som efterfÞlgende mÄtte undskylde offentligt.
Hun havde nemlig kopieret over 1000 erhvervsdrivendes mailadresser ind i modtagerfeltet i stedet for i Bcc...
Og hvad gĂžr erhvervsdrivende med 1000 nye, uventede "permissions"?
De begynder naturligvis at sende hinanden gode tilbud...
Nu vi er i dansk kontekst, kunne man ogsÄ nÊvne Skattestyrelsens "lille" fejludsendelse til 111.000 danskere, som er enlige forsÞrgere og som fik en ekstra opkrÊvning.
Heldigvis for dem var det en fejl!
5) NÄr du kopierer lidt for meget fra din e-mailplan ind i emnelinjen...
Igen et stort brand, nemlig Target, som lavede denne fejl.
For store virksomheder med mange mange tusinde modtagere ser det bare ikke godt ud.
Men HEY, det er altid rart for os andre at se, at de store ogsÄ laver fejl! :)
Se ogsÄ: 10 grunde til at dine mails havner i spam hos modtageren
6) Hvad var meningen med denne emnelinje?!?
Denne er mÄske ikke den vÊrste, men uanset hvad er det med bÞrn og alkohol i samme emnelinje lidt et sats :)
7) NÄr din emnelinje beskÊres uheldigt pÄ mobil...
Advarsel: Lummert indhold!
Jeg undskylder pÄ forhÄnd for dette eksempel. Men det er nÊsten for karikeret til ikke at tage med...
Det er uheldigt, men det er altid godt liiiiiiiiiiiige at tjekke, hvordan ens emnelinjer beskÊres pÄ mobil...
8) Den klassiske "Hej fornavn"-fejl...
Dette eksempel er fra Christina Klitsgaard, som er en af Danmarks suverĂŠnt dygtigste e-mail marketing-folk.
Skriv dig op til hendes nyhedsbrev, hvis du ikke allerede er det. Hun sender tonsvis af god inspiration direkte i indbakken!
Eksemplet er IKKE medtaget for at hĂŠnge hende ud, men for at sige, at selv dygtige og rutinerede folk som Christina kan lave fejl.
Christina giver samtidig en stÊrk lektion i, hvordan man pÄ en god, Êrlig og humoristisk vis erkender sin fejl, beklager misÊren og bruger det som et stÊrkt afsÊt til at komme videre.
9) NÄr du har klargjort mails til to forskellige scenarier, men sender den forkerte...
Made.com var klar til at "tappe ind" i en aktualitet omkring Scotlands eventuelle lĂžsrivelse fra Storbritanien og havde derfor klargjort en mail til begge udfald af valget.
De sendte sÄ bare den forkerte afsted....
Her kan du se deres hurtige undskyldning...
Det er nemt at grine af andre, men....
Det er altid nemt at grine af andres fejl (og det mÄ du gerne gÞre i dette indlÊg).
Jeg har selv sendt fejlbehĂŠftede mails ud og haft lyst til at springe i havnen (se fx punkt 5 herunder).
Men det er ikke pointen.
Pointen - eller moralen - i indlĂŠgget er fĂžlgende:
- Send altid testmails til dig selv og andre. ALTID. OgsÄ selv om du er "sikker" pÄ, at alting er i orden.
- Tjek forskellige devices og mailklienter: Tjek at dine mails virker og ser fornuftige ud pÄ bÄde desktop og mobil, og det samme i forskellige mailklienter. Fx forvrÊnger Outlook tit billeder og gif'er, hvis de ikke er sat korrekt op.
- FÄ feedback pÄ dit velkomstflow: FÄ kollegaer og folk, du kender godt, til at tilmelde sig dit nyhedsbrev og modtage dit velkomstflow. Der kommer stensikkert feedback, du kan bruge og ting, du skal justere.
- Tjek, at dine links virker - og HUSK ogsÄ at tjekke links bag billeder. SÊrligt hvis du kopierer tidligere mails og blot justerer indholdet til en ny mail.
- Tjek autogenererede UTM-koder: Mange emailmarketingsystemer kan autogenerere UTM-koder til links, hvis man ikke selv indsÊtter en UTM-kode. Og nogle emailsystemer bruger sÄ dit INTERNE navn til din emailkampagne som UTM-parameter.
Da jeg for nylig sendte en kampagne ud til et segment med en bestemt leadscore, hvor systemet selv genererede UTM-koden pĂ„ mine links, stod der pludselig noget i stil med "til folk med leadscore over..." i UTM-koden, hvilket modtagerne kunne se, nĂ„r de klikkede pĂ„ linket... For det havde jeg navngivet selve kampagnen i systemet... đ±