By No Zebra

Coolshop image

Coolshop – drop offline og tænk digitalt x 10!

Hvad bør man være opmærksom på, når man er en af Danmarks førende e-handelsvirksomheder og driver en omnichannel-forretning? Vi har talt med Jacob Risgaard fra Coolshop, der deler ud af sine personlige erfaringer og giver et par gode råd omkring online marketing. Læs med og finde ud af hvordan Coolshop bruger Danmark som deres egen legeplads, og hvordan de eksponerer sig overfor 20-30% af danskere med internetforbindelse?

Coolshop blev etableret tilbage i 2003 – inden internetsalget for alvor var brudt igennem lydmuren herhjemme. Dog har Coolshop siden etableringen næsten fordoblet omsætningen hvert år. De nøjagtige tal er hemmelige, men det vurderes at omsætningen ligger omkring en milliard kroner, og at løsningen har mere end 680.000 besøgende om måneden.

Vi har ikke opfundet den dybe tallerken. Men vi har en vision om at være de bedste købmænd – for det er i bund og grund, det vi er. Vi skal forstå kunderne og anvende alternativ markedsføring til at øge kendskabet til vores brand.

Jacob Risgaard Medejer & Marketingdirektør hos Coolshop

Coolshop var en af de første e-handelsvirksomheder, der inkorporerede affilliate-løsninger, og selvom det har skabt stor succes, er Jacob ikke i tvivl om, at det bliver sværere at overbevise de ”bannerblinde” forbrugere. Derfor arbejder Coolshop ud af boksen med en Google-inspireret "10x" arbejdsgang. Dvs. hvad kan skabe 10 x vækst fremfor bare 10% vækst. Det betyder også at Coolshop ikke kun arbejder med traditionelle online marketingaktiviteter så som SEO og Adwords, men breder sig ud over en lang række discipliner. Grundprincippet er at kombinere disse med personalisering, brandkendskab og humor. Derfor udvælger Jacob og co. samarbejdspartnere, der forstår Coolshops digitale strategi og som formår at komplimentere deres forretningstilgang – det gode købmandsskab.

Hvordan arbejder Coolshop med digital marketing?

Jacob er ikke i tvivl om, at der er mange elementer, man skal implementere i sin digitale forretning. Samtidig mener han, at man bør være meget bevidst om, hvad man ønsker af udbytte. Kliks på Google er efterhånden dyre, hvis ikke man arbejder med nicheprodukter, og hvilken værdi skaber disse dyre kliks for din forretning? Coolshop arbejder med skræddersyede og individuelle strategier for alle kanaler og markeder. Det sikrer, at der skabes maksimal rentabel trafikgenering. En del af en strategi er fx at arbejde med tests, fx lokal annoncering på Google, hvor Coolshop tester deres kampagner med målrettede budskaber. Jacob understreger, at det er vigtigt at have sit analysearbejde i orden, og at de hos Coolshop har en 'learning by doing'-tilgang. I den forbindelse understeger han vigtigheden af at finde tovholdere, der formår at tilføre en analytisk tilgang – og som helt konkret kan indfri de opstillede mål og dokumentere værdiskabelsen.

I Danmark rammer vi omkring 20-30% af alle med en internetforbindelse. Der ligger dog en udfordring for os her, da vi ikke kan gøre det samme på fx det tyske marked. Her er strategien, at vi tager en storby ad gangen. Vi oplever dog, at jo større marked, jo større konkurrence. Vores primære KPI er at vinde priskampen.

Jacob Risgaard Medejer & Marketingdirektør hos Coolshop

Offline komplimenterer ikke en online strategi

Ifølge Jacob bidrager offline distributionskanaler ikke til en succesfuld online forretning. Offline markedsføring har ikke bidraget til en værdiskabelse hos Coolshop, og hans erfaring er, at en offline strategi er en branding og en illusion om at være et ”kendt brand”. Hos Coolshop vil de ikke være kendte. De vil være der, når kunden har brug for dem! Og her bidrager online strategier i forhold til deres synlighed.

Vejen til at vinde brugerne

Visionen har aldrig været at være den danske udgave af Amazon, der er en ”everything store”. Coolshop har et bredt sortiment med mere end 40.000 varenumre – og over 200.000 nye er på vej. Ønsket er at kun præsentere kunderne for de tre mest relevante produkter. Produkterne er nøje udvalgt og skal være en del af den legende ånd, som er Coolshops DNA. ”Vi begyndte at sælge segboards og på 10 dage blev det en kæmpe succes. Vi kunne nærmest sprøjte dem ud af varelageret, men vi afprøvede dem og fandt ud af, at produktet ikke levede op til vores standarder. Derfor hev vi dem ud af vores sortiment igen, selvom vi kunne have omsat for rigtig mange penge,” siger Jacob. 

Men for at vinde kunderne, er det ikke kun nok at tilbyde de tre rigtige produkter, når forbrugerne ønsker at handle. Det handler også om at engagere og bruge drivere i sin online strategi. Coolshops strategi bygger især på parametrene pris og distribution. Det handler om at levere en god service til en god pris, og dette skaber rammerne for hele Coolshops forretningsudvikling og selve strategien.

Kend dine kunder og vær noget for dem

Coolshops ekspansionsstrategi er baseret på at være lokale i hvert land. Argumentationen for denne strategi bunder i en personalisering i forhold til forbrugerne. Jacob Risgaard arbejder målrettet på at håndtere en del af egen markedsføring internt. Det betyder, at alt hvad du ser på Coolshop og på Facebook er håndteret internt i virksomheden. Dette er et bevidst valg, da besvarelser og levering skal serveres på den helt rigtige måde overfor slutbrugeren.

Vi laver ikke et stort analysearbejde, vi gør det bare. Jeg plejer at sige: Imens de andre regner på det, har vi testet, fejlet og prøvet igen. Vi vil være Europas bedste online butik med de ”coolste” varer. Det gør vi med et ønske om at ændre noget for forbrugerne – helt konkret ved at dumpe priserne.

Jacob Risgaard Medejer & Marketingdirektør hos Coolshop

Det at være en Europas største e-tailere kræver et stort ambitionsniveau, og til tider kan det være en stor mundfuld. Coolshop arbejder med 360 graders digital markedsføring i deres strategi og arbejder konstant med at være eksperter på deres område, så forbrugeren ved at de handler med eksperter på området. Men hvordan har de gjort det? Udover en stærk logistik, målrettet digital marketing, de rette produkter og gode priser, har de også skabt et offentlig ansigt igennem Jacob. Det har fungeret i Danmark, men udfordringen er nu at Jacob ikke har samme PR værdi uden for Danmarks grænser.

”Vi prøver at være udfoldende og stadig holde ved vores, til tider arrogante tilgang, og spillet på humor i udlandet. Jeg kunne være bange for at vores humor kunne blive misfortolket, men folk er gode til at læse på nettet og gennemskue vores stil,” forklarer Jacob Risgaard.

Rene e-tailere har en udfordring, retailere en mulighed

Internationale undersøgelser viser en vækststilstand hos rene retailers og rene etailers. Flere eksempler viser, at der skabes større vækst ved at arbejde med cross-, multi- eller omnichannel. Coolshop konkurerer kun med 5% af det rene retailmarked, men derfor er det stadig nødvendigt at tænke omnichannel. Jacob Risgaard er enig og påpeger, at man ikke bør undervurdere brugernes oplevelse og følelse med produktet.

”Vi arbejder pt. med tanken omkring demobutikker, og hvordan en fysisk Coolshop-butik ville se ud. Jeg ser et kæmpe potentiale i at være tilstede offline, fordi det bringer folk direkte til en oplevelse, og giver brugerne en mulighed som online etailers ikke kan tilbyde. Jeg kan sagtens se en fordel i at give Coolshops brugere en fysisk oplevelse, hvor de kan mærke, smage og føle en ny form for convenience omkring vores produkter” fortæller Jacob Risgaard.

Hos No Zebra arbejder vi med flere virksomheder på internationalt plan, og selvom der er mange udfordringer ved at ekspandere, er der fem grundpiller, som en virksomhed skal lykkes med for at få succes på tværs af landegrænser: Logistik, platform, kundeservice, digital markedsføring samt strategi og forankring.

Det er muligt at få succes i Danmark, selvom man ikke har 100% styr på de fem grundpiller, men ønsker man at skalere internationalt ligesom Coolshop, kræver det at man excellerer på hvert område. Vi oplever ofte at virksomheder ser sig blinde på de områder, de ikke er så stærke i. Men hvis man ikke har styr på eksempelvis logistikken, platformen eller de tre andre områder, så vil man fejle. Det vi oftest ser værende en svær nød at knække, er strategien og styringen af den internationale indsats.

Kasper Ebsen CDO, No Zebra

3 Tips fra Jacob Risgaard

  1. Identificer de tragter/serier af besøg som skaber trafik for dig. Kig ikke på 'last' klik, kig på hvor trafikken kommer fra. Hvor starter folk, hvor slutter de og hvor har de været i mellemtiden?
  2. Find det bedste stykke software til at yde automatik for dig. test af! Vi har 140.000 annoncer pr land – i hvert land. Det kan vi ikke optimere selv, så find de rette samarbejdspartnere.
  3. Lad være med at annoncere offline. Der er ROI'en dårlig. Vi fokuserer al vores markedsføring på en god ROI. Vær sikker på at din samarbejdspartner overholder de opstillede KPI’er, herunder også omsætningsmål.

Relaterede blogindlæg