Alt for mange virksomheder ”glemmer” desværre at prioritere arbejdet med deres digitale strategi - eller nærmere at gøre det digitale til en naturlig og integreret del af deres forretningsstrategi. Stadig i 2019 arbejder rigtig mange virksomheder endnu ikke med det digitale på det niveau, der skal til for blive brancheførende.
Har I ikke en digital strategi - og endnu værre ikke formår at eksekvere den - er det ikke et spørgsmål om, hvorvidt I bliver overhalet – det er reelt et spørgsmål om hvornår.
I det følgende vil jeg give mine bud på konkrete steps og strategiske digitale overvejelser og fokusområder.
Din digitale strategi baserer sig på data og indsigt
Den konkrete udformning af en digital strategi afhænger altid af en virksomheds organisation, produkt, kommercielle mål og risikovillighed. Den kan også ofte være faseopdelt, så din digitale strategi og vigtigste KPI'er udvikler over tid.
Men helt grundlæggende handler det om at skabe det bedste grundlag for den digitale strategi ved at indsamle og analysere alle de data, du har/kan skaffe om:
- Dine nuværende kunder og deres køb, interesser osv.
- De besøgende på dit website/webshop
- Dine målgrupper og deres online efterspørgsel/søgeord og hvilke medier, de benytter
- Markedet og efterspørgslen generelt
- Konkurrenterne og deres styrkepositioner (og mangler)
Med en sådan analytisk ude-fra-og-ind-tilgang baseret på reel indsigt bliver din digitale strategi og vigtigste digitale KPI'er skræddersyet til lige præcis jeres kunder og virksomhed. Og får dermed størst mulig effekt.
Sørg for hele tiden at være bevidst om, hvad der kendetegner jeres virksomhed, og jeres digitale niveau og modenhed, så den digitale strategi ikke bliver frakoblet og fjern fra den reelle virkelighed, eller slet og ret ikke kan eksekveres.
Kommentarer