By No Zebra

decorate shop image

Find de rette digitale samarbejdspartnere, og fokusér på det, I er gode til

Med tocifrede vækstrater de senere år er e-handlen det mest markante vækstområde i detailbranchen. Interiørbutikken Decorate Shop står, ligesom rigtig mange detailvirksomheder, midt i en transformationsproces, hvor offlineforretningen skal spille sammen med onlineforretningen og de assisterende online markedsføringsaktiviteter. En proces der for Decorate Shop startede i 2011, da de åbnede deres første webshop, og en proces der har medført at onlineforretningen i dag er en af virksomhedens største fokusområder.

Den nye virkelighed som virksomheder som Decorate Shop befinder sig i, hvor online og offline – eller bricks and clicks – skal komplimentere og ikke kannibalisere på hinanden, kræver konstante strategiske valg og fravalg. Vi tog en snak med Morten Broløs, indehaver af Decorate Shop samt Tidens Møbler, og Lilli Sussemiehl, pr- og marketingchef for Decorate Shop, om deres daglige arbejde og navigeren i en verden, hvor det både handler om at følge med udviklingen og tilpasse sig men også om at være tro over for sit brand og værdier, lytte til mavefornemmelsen og værne om de loyale kunder. 

Det startede med en finanskrise

Morten Broløs åbnede den aarhusianske møbelbutik Tidens Møbler, der forhandler klassiske og nye designermøbler, i 2002. ”Det gik jo bare over stok og sten. På det tidspunkt lånte folk en masse penge i deres hus og smed dem nede hos mig efterfølgende. Det gik rigtig, rigtig stærkt,” fortæller Morten.

Efter nogle år begyndte man at tale om, at der var en finanskrise på vej. I 2008 kom den så. ”Vi gik alle sammen og ventede på, at den berømte finanskrise ville dukke op, og det gjorde den så pludselig natten over. Det var som om, at folk i hele verden på samme tid var blevet enige om, at nu stopper vi med at bruge penge, og konsoliderer os i stedet. Telefonerne holdt op med at ringe, og der var længere imellem handlerne i butikken”.



Kort før finanskrisens indtræden havde Morten og hans kone Mette talt om mulighederne for at åbne en forretning med plads til alle de mindre interiørting, som de oplevede, at deres kunder også efterspurgte. Desuden en forretning med nogle helt andre prispunkter end den eksisterende.

I Tidens Møbler lå priserne for en vare mellem 1.000 og 100.000 kr. Butikker som Tiger og Søstrene Grene havde allerede besat markedet fra 10 til 100 kr., men interiør i prisklassen 100 til 1.000 kr. var stadig åbent land. Dette blev hjørnestenen for Decorate Shop, der åbnede den første butik i Aarhus i 2008 – et rigtig godt tidspunkt i forhold til finanskrisen, da de oplevede at interessen for interiør steg i takt med at møbelsalget gik ned.


Stort fokus på online

I 2011, da Decorate Shop åbnede sin første webshop, var e-handlen i Danmark så småt ved at tage fart. Det primære fokus i interiørbranchen var dog stadig på handlen i de fysiske butikker. Morten fortæller: ”Da vi åbnede decorateshop.dk var vi meget, meget detailorienterede og meget lidt fokuserede på webshoppen. Selvfølgelig skulle vi have en webshop ligesom alle de andre, men der var ingen stress med at komme på nettet – for kunderne kom jo bare ind i butikkerne.”

Vores fokus lige nu er på at passe på det, som vi har bygget op og på at vækste og udvikle os på det digitale. Det er også på det digitale, at vi har de største investeringer

Morten Broløs Indehaver, Decorate Shop

Indenfor især det sidste år er der sket rigtig meget i Decorate Shop – særligt på det digitale område. ”Vi har styr på rigtig mange ting, som vi ikke havde styr på for bare et år eller to siden. Vi bliver bedre og bedre og mere gearet til at vækste. Og det skal vi også, hvis vi vil bevare vores position på markedet – så skal vi også være med digitalt,” fortæller Morten.



Onlinedelen af forretningen er det største fokuspunkt for virksomheden lige nu. At åbne nye butikker er primært Morten område, men at vækste forretningen online og at få den rette balance mellem online og offline vedrører alle nøglepersonerne i virksomheden. "Vores fokus lige nu er på at passe på det, som vi har bygget op og på at vækste og udvikle os på det digitale. Det er også på det digitale, at vi har de største investeringer," fortæller Morten.


De rette samarbejdspartnere og forveningsafstemning

I starten af 2016 lancerede Decorate Shop en ny webshop, der afløste en ældre SUMOshop-løsning. I den forbindelse gjorde de brug af et bureau til designet, udviklere til det tekniske og rådgivere til søgemaskineoptimering.

I processen med at lancere den nye webshop lærte de bl.a. vigtigheden af at finde de rette samarbejdspartnere. Pr- og marketingchef Lilli Sussemiehl fortæller: ”Vi har fundet ud af, at der nogle typer af bureauer, som vi arbejder bedre sammen med end andre. Hvis vi fx får en kreativ bureauchef ind, der har kaos i hovedet og er fyldt med kreative tanker, og vi har det samme, så er der ikke nogen til at sige stop, hvis tingene er ved at køre af sporet. Det er godt for os at arbejde sammen med specialister, der har det kølige overblik og som kan rådgive og hjælpe os med at navigere i de mange digitale muligheder.”

Det med at lave et setup for fx Adwords, der kan mærkes på bundlinjen, kræver både tid og dedikation. Man kan ikke bare køre på i en uge og så forvente at se resultaterne rulle ind

Lilli Sussemiehl Pr- og marketingchef, Decorate Shop

På nuværende tidspunkt samarbejder virksomheden med et digitalt bureau, der bistår dem i arbejdet med bl.a. Adwords og SEO. Lilli fortsætter: ”Vores nuværende digitale samarbejdspartner giver os fuldt ud den kreative frihed. Det vil sige, at alle SEO-tekster og tekster til nyhedsbreve bliver skrevet in-house – med god guidance fra dem selvfølgelig. Det er en gave for os, at vi har fundet ud af, at vi skal arbejde sammen med specialister og investere i det. De koncentrerer sig om det, de er gode til, så vi kan koncentrere os om det, vi er gode til – uden at vi behøver at bekymre os.”



I forhold til digital succes lægger Lilli stor vægt på afstemning af forventninger: ”Det med at lave et setup for fx Adwords, der kan mærkes på bundlinjen, kræver både tid og dedikation. Man kan ikke bare køre på i en uge og så forvente at se resultaterne rulle ind. Det er vi før gået kolde i. Det handler i stedet om at sige, at hvis vi vil arbejde digitalt, så er vi nødt til at have nogle realistiske forventninger til, hvad vi kan nå inden for fx tre, seks og tolv måneder. Og så se på, hvad man kan få ud af det, hvis man vælger ekspertløsningen i forhold til discountløsningen.”

Faste fikspunkter for salg og marketing

Og det går strygende med forretningen online. Siden Decorate Shop for alvor satsede på Adwords, er onlineomsætningen steget med 18% – på bare to måneder. Desuden er antallet af sessioner steget med 18,5%, konverteringsraten med 38,5% og ordreantallet med 308% fra oktober 2015 til oktober 2016. Alt sammen som resultat af et øget fokus på webshoppen og digitale markedsføringsaktiviteter.

Som hovedansvarlig for virksomhedens markedsføring arbejder Lilli ud fra et årshjul, der bl.a. indikerer vigtige fikspunkter i forhold til salg og marketing. Et fikspunkt er fx julehandlen og Black Friday.

Formålet med årshjulet er at kunne planlægge arbejdet og være på forkant. Lilli forklarer: ”Lige nu har vi lavet stort set alle nyhedsbreve fra nu og frem til januar. Vi mangler at få planlagt Facebookannonceringen og det organiske content, som vi bruger til at følge op på nyhedsbrevene. Det er alfa omega, at vi kan planlægge fremad, for at vi kan få det optimale ud af højsalgsperioderne – og for at vi kan følge med, når det hele går løs.”

Den loyale kundegruppe

Lilli påpeger, at det er vigtigt at få fortalt virksomhedens unikke historie imellem kommunikation omkring nye produkter, priser og farver. ”Det handler om at lytte og få en god fornemmelse for, hvad der fungerer, og hvad der ikke fungerer. Det lytter vi selvfølgelig til, men vi vælger også nogle gange bevidst at ignorere det. Det er vigtigt at kigge på data, men vi tror også på, at det er vigtigt at lytte til mavefornemmelsen. Så hvis vi har en historie, som vi mener skal ud, så kommer den ud. Også selvom det bliver et langt nyhedsbrev.”

Lilli fortsætter: ”Det er en måde at vise folk, hvad brandet står for, og hvilke værdier vi har. Og det kan vi gøre, fordi vi har en utrolig loyal kundegruppe, der elsker vores ting og brandet – eller også har vi en loyal kundegruppe, fordi vi gør det og står inde for, hvem vi er som brand.”



Den loyale kundegruppe er noget, som Decorate Shop har bygget op over mange år, og noget som de værner om. Det betyder blandt andet, at de har taget et strategisk valg om, at gruppen af følgere på sociale medier og på nyhedsbrevslisten skal have lov til at vokse organisk. Derudover fokuserer de på at yde god og personlig kundeservice både online og offline. Det betyder, at hver mail bliver besvaret personligt, og at følgerne på fx Instagram får respons på deres kommentarer.

På webshoppen fokuserer de også på at give en god oplevelse – hver gang. Lilli fortæller: ”Vi har valgt at fjerne vores fragtfri grænse og tilbyde fri fragt på alle varer. Det har gjort at vores antal af ordrer er steget markant, men det har selvfølgelig også gjort, at den gennemsnitlige ordrestørrelse er faldet, fordi vi har varer på under 50 kr., som man kan få tilsendt uden fragt. Det kan i nogle tilfælde koste os penge, men vi gør det, fordi det er skidegod kundeservice, og fordi den dag nogen overvejer at lægge en stor ordre, så har de haft en god oplevelse hos os. Det er et konkurrenceparameter som ingen af vores seriøse konkurrenter er gået med på endnu.”



Tre tips fra Morten Broløs og Lilli Sussemiehl:

  1. Dit ønske om succes skal altid være større end din frygt for at fejle.
  2. Gør det, du er god til - og hyr dygtige folk til resten. Og vær ikke bange for at give ansvar fra dig!
  3. Husk at være en god og synlig rollemodel for dine medarbejdere.

Kommentarer

Relaterede blogindlæg

permission-bar image
Bliv klogere på e-handel...

Skriv dig op og få det nyeste nye fra eCommerce Insights på mail. Inspiration, viden og konkrete tips til din online forretning serveret på et sølvfad.