By No Zebra

SMX image

SMX 2016: 5 indsigter du bør integrere i din content og search marketing

18. og 19. maj var en delegation fra No Zebras digitale marketing-team i London til den årlige SMX – Search Marketing Expo, en af Europas største digitale marketingkonferencer. Vigtige spillere som Facebook, Unbounce, Majestic, Microsoft og ikke mindst Google delte ud af deres viden om teknologi, trends, metoder og indsigter.

Vi giver dig fem vigtige pointer fra de to inspirerende dage i den engelske hovedstad.


1. Ram dine kunder med det rette indhold på det rette tidspunkt i den rette kontekst

"Know search, know people", sagde Google. For at få succes skal du ikke bare arbejde med keywords, men ”be personal, be actionable and be measured”.

52% af alle forbrugere angiver relevans som værende den primære årsag til at interagere med annoncer, alt imens 74% bliver frustrerede over irrelevant annoncering.

"Glem det, du tror du ved om, hvem der søger på hvad", sagde Terri Scriven fra Google, og fokusér på hensigten bag søgningerne. Husk at der kan ligge et væld af forskellige hensigter bag samme søgeord og -sætninger og skab indhold, der understøtter dette.

Pointen er, at du skal levere indhold, der besvarer brugernes spørgsmål, når de har brug for det og som er 'actionable', dvs. som direkte hjælper brugerne videre med det, de har behov for. Og hvordan gør du så det?

Be Personal
Brug din data til at finde frem til, hvilke brugere der skaber mest værdi og er mest relevante for din forretning, og hvordan de agerer – og optimér dit indhold og dine budskaber på baggrund af de indsigter, du opnår. Match søgeord med værdiskabende indhold målrettet dine målgruppers behov og adfærd.

Be Actionable
Udarbejd og optimér dit indhold, så det besvarer spørgmål og hjælper brugeren med at træffe beslutninger og komme videre nemt og effektivt. Sørg for eksempel for at information om lokationer, kontaktoplysninger og links er korrekte og let tilgængelige. Det gælder også AdWords: Hvis dine kampagner leverer let tilgængeligt og relevant indhold, øges CTR med 10-20%.

Be Measured
90% af alle brugere anvender mere end en enhed; derfor handler det ikke kun om at fokusere på det sidste klik, men om at måle på, analysere og optimere hele købsflowet cross-channel. Fokusér ikke blindt på de enkelte enheder men skab den fuldendte købsoplevelse for dine brugere – både offline og online.

67% of shopping starts on one device and ends on another.

Gareth O'Neill EMEA Market & Sales Development Manager, Facebook


2. Strukturér din content marketing

Tænk på content marketing som et primært redskab i din purchase funnel, hvor du ønsker at skabe awareness, consideration og conversion. Succes med content marketing kræver, at du har styr på: Stærkt content kan anvendes til at opbygge et engageret publikum. Det handler derfor om at identificere og engagere din målgruppe. Når du rammer plet, og brugerne interagerer med dit indhold, kan du øge rækkevidden gennem målrettet, annonceret distribution på eksempelvis Facebook.

Start med et ”why?”
Formuler din strategi og målsætning – hvad er formålet? Gå dernæst i gang med en content plan, editorial calender og en plan for distribution på baggrund af din indsigt i målgruppens behov, adfærd og præferencer.

Be creative
Inkluder relevante stakeholders og tilgængelige aktiver, og afhold gerne fokusgrupper for at finde frem til det rette indhold. Se på, hvad kundeservice bliver spurgt om, hvad brugerne søger på i Google – og hvad konkurrenterne gør. Sociale medier er et godt sted at få indblik i, hvad forbrugerne er interesseret i og engagerer sig med – husk Pinterest og Reddit såvel som Instagram, Twitter, Facebook og LinkedIn.

Gør det klart, hvorfor netop dette indhold skaber værdi for både din målgruppe og din virksomhed.

Husk din 'Promotion Strategy'
Hvordan skal dit indhold promoveres, og i hvilke kanaler? Hvem skal du målrettet indholdet mod, og hvordan? Hvor meget skal der bruges på adspend? Hvordan tiltrækker du social influencers? Skal din content marketing-strategi understøttes af PR-aktiviteter og kampagner? Tænk alle mulighederne igennem, og vær ikke bange for at prøve forskellige tilgange af.

What people don’t get is that the biggest risk is not doing it.

Kevin Gibbons Managing Director, BlueGlass


3. Husk bredden i indholdet

Search og content marketing hænger tæt sammen og skal understøtte hinanden. For det er gennem det værdiskabende indhold, at du opnår en stærk tilstedeværelse ved relevante søgninger.

Brug Google Analytics til at afdække, hvilket indhold dine besøgende foretrækker – hvad virker, og hvad virker ikke? Find mønstrene på tværs af det succesfulde indhold, ikke bare hvad emnerne angår, men også i forhold til indholdsformer – videoer, guides, reportager, infografikker osv.

2 gode råd til search og content marketing:
- Ved direkte søgninger formuleret som spørgsmål skal du have en separat landingpage med svaret. Husk gode sidetitler og meta-beskrivelser, så brugerne ved, at de finder svar på deres spørgsmål på din side.
- Integrerer relaterede søgeord, både long-tail og short-tail, og skriv "uden om" dit primære søgeord, så du kommer godt omkring emnet.


4. Hav styr på din location data

Smartphones er den foretrukne enhed til at søge efter information i UK – og 10% går kun på nettet via deres mobiltelefon. Mange søgninger fra mobilen er relateret til brugerens geografiske lokation, og 50% af alle lokale søgninger foretaget på mobilen fører til, at brugeren besøger den pågældende placering (fx en butik) inden for én dag.

Derfor er det afgørende, at dine location data er korrekte og opdaterede – på dit site, i søgemaskinerne og i diverse korttjenester.

50% af alle lokale søgninger foretaget på mobilen fører til, at brugeren besøger den pågældende placering inden for én dag.

Terri Scriven Google


5. Overvej at bruge personaer i din afrapportering

Virksomheder, der arbejder med online marketing, kan med fordel udarbejde personaer på de forskellige afdelinger, der skal modtage afrapportering. Formålet er at synliggøre de resultater og den værdi, din og kollegernes indsats skaber. Du bør altså have indgående kendskab til dine samarbejdspartnere og kolleger, ligesom du skal have det til målgrupperne for din marketing.

Årsagen er, at forskellige stakeholders tænker proces, handlingsplaner og målsætninger forskelligt. Det er derfor vigtigt, at man formår at prioritere og fremstille sine data ud fra det, der er de vigtigste målepunkter for de enkelte personaer.

Tilpas rapporterne til modtagerens modenhed og erfaring med digitale strategier og online marketing – og måske til, hvordan de selv rapporterer, hvis du har indsigt heri.

Fokusér i din afrapportering altid på følgende:

- Hvordan ser den nuværende situation ud, ud fra dine vigtigste KPI’er?
- Hvilke kritiske udfordringer står virksomheden over for?
- Hvad kan hurtigt optimeres – hvilke lavthængende frugter er der?
- Hvad er den langsigtede strategi og handlingsplanen for at nå i mål?



Relaterede blogindlæg

permission-bar image
Bliv klogere på e-handel...

Skriv dig op og få det nyeste nye fra eCommerce Insights på mail. Inspiration, viden og konkrete tips til din online forretning serveret på et sølvfad.