By No Zebra

Sådan drukner du dine kunder i irrelevant content

Sådan drukner du dine kunder i irrelevant content

Alt for meget og irrelevant content får 90 pct. af forbrugerne til at unsubscribe fra detailbranchens kommunikation, viser en engelsk undersøgelse. Ønsker du samme effekt, er her fem sikre veje til at få dine følgere og kunder til at flygte.

Content sprøjtes ud i heftige mængder fra alle kanter og i alle kanaler. Og sveden pibler fra armhulerne på kommunikations-, marketing- og ecommerce managers landet over i kampen for at finde på, udarbejde og distribuere content, der forhåbentlig fører til mere salg.

Content marketing er afgørende for virksomheder i dag. No doubt. Men for manges vedkommende har kvantitet for længst overhalet kvalitet og relevans som det primære succeskriterie. Godt illustreret af tal fra SiriusDecisions/Corporate Visions, som viser, at 60-90 procent af B2B-content reelt aldrig bliver brugt til noget. 

Konsekvensen er naturligvis, at for meget irrelevant content i indbakken og SoMe-newsfeedet får folk til unsubscribe og unfollow dit indhold og dermed lægger pengene et andet sted.

Den sikre vej til fiasko

Vil du gerne fortsætte med - måske endda blive bedre til - at drukne dine kunder i irrelevant content, er her fem gode råd. En slags "content-failure-guide":

  1. Hold det høje tempo og stop aldrig op
    Hvis I har en strategi for jeres digitale tilstedeværelse og content, er der stor risiko for, at indholdet bliver relevant og brugernært. Det går ikke. Content marketing er vigtigt, og det bliver bedst, når indholdet tydeligt signalerer ”vi skal bare have noget bredt ud nu”. På den måde spilder I heller ikke tiden med at undersøge, hvad jeres kunder egentlig går op i, hvad de klikker på osv. Ydermere slipper I for at lære Google Analytics at kende. Det er alligevel bare en stor samling uforståelige tal.
     
  2. Brug dine kanaler ukritisk
    Alle mennesker kan lide e-mails og sociale medier. Denne simple tilgang sparer dig igen en masse tid. Alt dit indhold skal bare skydes afsted i alle kanaler. Husk at sætte automatiske mailflows op, så dem, der ikke åbner dit nyhedsbrev i første omgang får det igen dagen efter og igen efter to dage. De skal ikke slippe. Kunderejsen handler om, at kunder rejser fra det ene nyhedsbrev til det andet.
     
  3. Tal til alle på én gang
    Folk er glade for, at du ikke kender deres navn, fødselsdag eller interesser. Det ville være lidt uhyggeligt, hvis du havde alle de informationer og kunne målrette dine budskaber. Indled dine nyhedsbreve med "Hej alle" eller "Kære kunder", så er du home safe. Personalisering er overvurderet, selvom content marketing-eksperterne prøver at overbevise dig om det modsatte.
     
  4. Undgå video, grafik og interaktion
    Folk skal købe dine varer - ikke underholdes eller gøres klogere. Det gider de ikke. De vil have produktinformationer på tekst. Gerne lange og udførlige uden for mange afsnit og underoverskrifter. Købsprocessen er jo trods alt således, at du viser et produkt med en pris og en masse tekst, og så køber folk den straks. Ingen gider interagere med brands og virksomheder i dag. Det har man sine venner til. 
     
  5. Inddrag ikke ledelsen eller organisationen
    Du ved bedst, hvad godt content er. Du laver det jo hver dag. Undgå så vidt muligt at inddrage dine kollegaer i salg, kundeservice, produktion osv. i dine ideer eller udarbejdelsen. Og slet ikke ledelsen. Det forsinker processen - for mange kokke fordærver maden, som man siger. Hold snuden i sporet. Skriv, skriv, skriv og post, post, post. Det virker også bedst over for algoritmerne på de sociale medier. Marketingafdelingens vigtigste opgave er at vise ledelsen, hvor mange stykker indhold de har skudt afsted hver dag, uge og måned. Om folk interagerer eller klikker er lige meget.

    SÅDAN! Med disse fem punkter er du sikker på at klare den i dagens content-kapløb. God fornøjelse og god arbejdslyst!

 

Hmmm, okay... Er du alligevel ikke helt sikker på opskriften? 

Så giver jeg og mine kolleger hos No Zebra gerne vores vurdering af potentialet for dit content, hvis du ønsker nogen at sparre med.

Smid mig en mail på mid@nozebra.dk – så tager vi en snak! :-)

 

Relaterede blogindlæg