By No Zebra

Apple ITP 2.1 og 2.2: Hvad er det, og hvad betyder det for din digitale marketing?

ITP 2.2: Hvad er det, og hvad betyder det for din digitale marketing?

Apples indførelse af ITP 2.2 i efteråret forpurrer i vid udstrækning dine muligheder for at tracke, analysere, måle, målrette og personalisere indhold til Safari-brugere og dermed også de mange millioner iPhone-brugere.

Opdatering: Vi har fundet en god og lovlig løsning på ITP. Kontakt os for at høre, om vi også kan redde jeres data og digitale marketing-indsats

 

Det lyder voldsomt, og det er det måske også. 

Den seneste version af Intelligent Tracking Protection, kendt som ITP 2.2, som Apple meget snart tager i brug, er et led i tech-gigantens forsøg på at positionere sig som den store beskytter af (Safari) brugernes privatliv. En position, som Apple bl.a. via videoer (se herunder) har forsøgt at indtage.

We cannot lose sight of the most important constituency: individuals trying to win back their right to privacy,” sagde Apple-chef Tim Cook for nylig omkring ITP.


Samtidig stikker ITP 2.2 en ret stor kæp i både Googles og Facebooks konstante arbejde med at udvikle så præcise attributionsmodeller for digital marketing og konverteringer som overhovedet muligt.
 

Hvad er ITP 2.1 og 2.2, og hvorfor er det opstået?

Du får det grove ITP-overblik i bullets her:

  1. Apple tilføjede ITP til Safari i 2017 for at hæmme 3. parts cookies fra bl.a. Google og Facebook, og dermed hæmme virksomhedernes muligheder for at få indsigt i brugernes browsing på tværs af andre virksomheders websites.
     
  2. ITP blev dog hurtigt omgået ved, at virksomhederne i stedet lagde en 1. parts cookie, der efterlignede en 3. parts cookie. Derfor lavede Apple ITP 2.1, som automatisk sletter disse 1. parts cookies 7 dage efter, at de bliver ”lagt” i browseren.
     
  3. Med ITP 2.2. går Apple nu endnu skrappere til værks og sletter disse first-party cookies efter blot én dag. Så alle de data, du bruger til tracking, retargeting, attribution osv. er væk igen efter 24 timer. En stor stopklods for al den digitale marketing, som involverer Safari-brugere.

Apples intention med ITP 2.2 er kort sagt at fjerne alle cookies og trackingmuligheder fra andre (tredjeparter) end dem, hvis website du besøger. 
 

Men ITP gælder jo kun Safari – er det ikke ligegyldigt?

Njaaaa, ikke helt….

For selv om Safari på verdensplan kun bliver brugt af cirka 4 procent på desktop, så foregår over 26 procent af alle browsingsessioner på mobil i Safari. Det viser tal fra NetMarketshare.

I Danmark havde iPhone i 2017 en markedsandel på hele 85 procent. 

Da trafik og konverteringer i hastigt stigende grad sker via mobilen, har det naturligvis betydning, når en en SÅ stor del af trafikken tages ud af ligningen.

Sidst men ikke mindst:

Når giganter som Apple rykker i retning af bedre beskyttelse af brugernes data, bliver det nemmere for andre at følge trop. Google har annonceret nye tiltag, og mange browsere ventes at følge trop, og fx Mozilla Firefox blokerer allerede cookies fra tredjeparter som default.
 

Bliver alle cookies ramt af ITP 2.2?

ITP 2.2. gælder ifølge DigiDay for:

"...the persistent first-party cookie that a site drops on a person’s browser on behalf of another company that Apple has determined is able to track people across multiple sites that it does not own. Specifically, the update is concerned with companies that use a method called link decoration to drop the first-party cookie and track people on the site. As it happens, Facebook’s and Google’s ITP workarounds employ link decoration to continue tracking Safari users on third-party sites."

 

Konsekvens: Dine Analytics-data og kanalattribution er ikke retvisende

Sagt på en anden måde: Din digitale marketing-indsats risikerer at ryge direkte i lokummet.

Når cookies i Safari forsvinder allerede efter 24 timer, vil alle de mange indledende touchpoints via fx Facebook, Google Ads, organisk trafik, der leder frem til en konvertering, typisk forsvinde og dine konverteringer vil i højere grad blive tilskrevet direkte trafik.

Så når du næste gang taler om fx Facebook Attribution med nogen, skal du huske at spørge dem til ITP 2.2.

 

Beregn effekten på din forretning

Vil du vurdere konsekvenserne for din forretning, er det en god start at se på, hvor stor en del af din trafik og konverteringer, som kommer fra Safari (eller FireFox, som også sletter cookies)

Det gør du fx i Google Analytics under Audience -> Technology -> Browser & OS.

 

Dernæst kan du kigge på, hvor tid der i snit går mellem hvert besøg fra den samme bruger.

Går der over 24 timer, kender du nu lidt af konsekvensen.

Der er tale om en ganske potentiel game changer i forhold til online marketing. Særligt hvis Google, Facebook og Microsoft følger trop, fordi Apple skubber kraftigt til den privatlivsdagsorden, som hele GDPR-processen fik sat i verden.


Fortvivl ikke. Vi har en sikker, lovlig og GDPR-compliant løsning på problemet

Vi har en løsning klar, som vi allerede har testet og implementeret hos en række af vores kunder.

Vil du også undgå at miste al din data og muligheder for digital marketing?

Så kontakt os uforpligtende her og hør mere om operationen, varigheden, priser m.v.

 

/Rasmus Lynggaard og Jesper Neergaard
No Zebra