I har besluttet af få et produktinformationssystem (PIM), og skal nu snart i gang med at implementere det. Det er nu, det hele kan gå galt. Eller gå godt. Her har vi samlet 7 af de bedste råd og erfaringer, vi har fra alle vores PIM-projekter.
Et hurtigt gæt er, at I har valgt et af følgende PIM-systemer:
Disse 4 er nok de mest populære PIM-systemer i Danmark og dem, vi har hjulpet mange danske virksomheder med at implementere.
Risiko ved implementeringen
PIM-implementeringen indebærer dog altid en stor risiko for bl.a. arbejdsmæssigt overload pga. antallet af produkter, antallet af integrationer og steder, hvor PIM-daa skal bruges, pga. perfektionisme eller pga. dårlige, ustrukturerede processer og data.
Det er tit i sådan en proces, at man finder ud af, HVOR MEGET ens tidligere løsninger har knopskudt sig i alle retninger, og hvor meget data og content, man har, som ikke er ensrettet og afstemt, så det kan bruges i de kanaler, man ønsker.
Derfor er det desto vigtigere at have en ordentlig plan og proces på plads, når I skal implementere et PIM-system.
Hvor skal PIM-data og content komme fra, og hvor skal det bruges?
Antallet af indgående datakilder samt steder, hvor PIM-data skal bruges, påvirker naturligvis processen og forberedelsen omkring PIM-implementering.
Hvad skal fx dine leverandører vide og gøre fremadrettet? Hvordan skal de levere content og data til dig/systemet?
Der er kort sagt mange ting at tænke ind i implementeringsprocessen.