By No Zebra

10 ekspertråd til Google Ads til Black Friday

10 ekspertråd til dine Google Ads til Black Friday/week/weekend

Black Friday står for døren. Dagen hvor alle webshops skruer op for både bud og budgetter, og kun de dygtigste rent faktisk skaber en rentabel forretning på dagen. Se her, hvordan du bliver en af dem.

Som marketingperson med ansvaret for Paid Search sveder du måske lidt ekstra i denne tid. Du vil jo helst ikke være blandt de mange, som ikke tjener penge...<

 

Undgå de basale fejl i dit paid search setup til Black Friday

Om du får succes med dine annoncer, afhænger af den samlede strategi, du lægger for din forretning op til udsalget.

Det kan vi ikke favne i ét blogindlæg, men vi kan dog sikre, at du undgår at lave de mest basale fejl, som rigtig mange begik i 2018.

Derfor gennemgår vi de 10 ”must do’s” som du skal have styr på inden udsalget starter.

 

1. Submit alle annoncevarianter mindst 1 uge før, og lav backup varianter

Under normale omstændigheder tager det under 24 timer at få godkendt en annonce af Google. 

Men i perioden op til Black Friday forlænges processen, og det kan sagtens tage 3 dage eller mere.

Sørg derfor for, at alle dine annoncer er uploadet og gemt mindst én uge før, så er du sikker på, at de når at blive godkendt inden dagen.

Lav også gerne backup annoncer, som du kan aktivere, hvis nogle af dine annoncer bliver afvist på dagen. Det kan eksempelvis ske ved punkt nr. 2:

 

2. Test Black Friday med store bogstaver

I 2018 så vi en markant forøget klikrate ved at skrive BLACK FRIDAY i store bogstaver.

Det er teknisk set imod Googles retningslinjer, så sørg for at lave en backup variant med små bogstaver, som kan startes, hvis denne variant bliver afvist.

Forøgelsen i klikrate var dog så høj, at det gav mening at fastholde fremgangsmåden.

 

3. Lav så vidt muligt nye kampagner til Black Friday

I mange tilfælde giver det god mening at oprette helt nye kampagner til Black Friday.

Dels fordi du kan isolere din data for dagen, men også for at undgå, at du påvirker dine eksisterende kampagner, når perioden er slut.

Hvis du eksempelvis bruger smart-bidding til budgivning, vil algoritmen ikke kunne forstå, at alt pludselig ser anderledes ud i forbindelse med Black Friday.

 

4. Muliggør manuel opdatering af produktfeed til shopping

De fleste webshops vil som standard opdatere produktfeed klokken 12.

Det betyder, at selvom du laver ændringer i priser i løbet af dagen, vil det ikke reflekteres i din produktdata i Google Shopping.

Du skal derfor sørge for, at du har en mekanisme i webshoppens backend, som muliggør en manuel reload af dit produktfeed. Så er du sikker på, at dataen opdateres i løbet af dagen.

 

5. Brug annonceudvidelser og udnyt din brandkampagne

Det er vigtigt at opsætte promotion-extensions med dine Black Friday tilbud for at øge relevansen af dine annoncer.

Du bør også skifte alle annoncer i din brandkampagne, så de reflekterer dine Black Friday tilbud.

På Black Friday ved vi af erfaring, at brugerne søger mange gange efter deres yndlings webshops. Her er det vigtigt, at jeres tilbud allerede er reflekteret i annoncen, som leder til kampagnesiden, hvis det ikke er forsiden.



 

6. Skab rammerne for et ”ubegrænset” budget

Det er næsten umuligt at kontrollere sit budget på Black Friday, fordi du ikke har real-time data i Google Ads.

Derfor bør du opbygge en kampagnestruktur, som tillader dig at lade budgettet være ubegrænset.

Lav eksempelvis en shoppingkampagne udelukkende med dine tilbudsprodukter, og lav manuelt pristjek i løbet af dagen, så du kan give ubegrænset budget til alle de produkter hvor i er prisførende.

 

7. Sæt alle ”almindelige” kampagner på pause

På Black  Friday giver det ingen mening at annoncere for noget, som ikke er specifikt for Black Friday, det er spild af penge og vil ikke give nogen effekt.

Derfor bør du pause alt, som ikke er kampagnespecifikt, og starte det igen efter weekenden.

Hvis du vil køre videre med dine faste kampagner, bør du som minimum lave annoncevarianter med de specifikke tilbud og USP’er.

 

8. Brug dynamisk retargeting, men kun på tilbudsprodukter

Hvis du ikke allerede laver dynamisk display-retargeting i Google Ads, bør du sætte det op hurtigst muligt.

Det giver stort set mening for alle webshops at bruge denne annonceform.

Når det kommer til Black Friday bør du skifte dit produktfeed, og lave en dedikeret segmentering af produkter, så det primært er dine Black Friday tilbud, som bliver vist i de dynamiske annoncer.

Lav også gerne et dedikeret design til dagen.

 

9. Brug RLSA på dine dyreste og mest brede keywords

Hvis du har nogle meget brede keywords, som du ønsker at annoncere på, men de er for dyre, så kan du overveje at lave en ”retargeting list search ad” hvor du kun viser dine søgekampagner til personer, som har besøgt dit site indenfor x antal dage.

På den måde kan du byde ind på nogle keywords, som ikke normalt er profitable, men kun overfor brugere som allerede kender dit brand og derfor har større sandsynlighed for at konvertere.

 

10. Husk at bruge Bing

På Black Friday stiger alle CPC priser, og du skal derfor udnytte Bing så meget som muligt.

Sørg for at få en så stor trafikandel fra Bing som muligt, da du sandsynligvis vil kunne få en markant lavere klikpris her, sammenlignet med Google Ads.

 

Brug for hjælp til at tjekke din Black Friday-annoncering, landing page osv?

Vil du sikre dig, at det hele spiller for jer eller udvide Black Friday-paletten med nye kanaler, så kontakt os her.

 

Tak for din tid!

/Asger Storebjerg
Digital Marketing Consultant & Paid Search Lead, No Zebra
[email protected]

 

Hvad vil du nu?

  1. Læse om, hvordan du bør organisere din digitale marketing via Hero Hub Help frameworket?
  2. Læse andre marketing blogindlæg?
  3. Kontakte No Zebra?